Hírek
Foucault 200 a Széchenyiben

Foucault 200 a Széchenyiben

2019.09.19
A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiumában ifj. Zátonyi Sándor mutatta be a Foucault-inga működését León Foucault francia fizikus, csillagász születésének 200. évfordulója alkalmából. Ez a program része a Foucault 200 elnevezésű országos eseménysorozatnak. A programon az intézmény saját diákjai mellett más iskolák tanulói is megnézhették a Foucault-inga bemutatót (Békéscsabai Kazinczy Ferenc Általános Iskola, Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium). Más programok is kapcsolódnak a rendezvényhez: – Előadás Foucault munkásságáról saját tanulóinknak,  – Nap fotózása és PPT készítése (egyéni projektmunkák, díjazással), – Foucault-inga modell és YouTube videó készítése (egyéni projektmunkák, díjazással), –  (poszterkiállítás az aulában),–  (poszterkiállítás a projekt anyagából, 2019. szeptember 23–27.)–  2019. szeptember 23–27. – Foucault élete és tevékenysége (poszterkiállítás az aulában), – Nap fotók (poszterkiállítás a projekt anyagából, 2019. szeptember 23–27.), – Online vetélkedő 2019. szeptember 23–27.
Szent-Györgyis íjász a dobogón.

Szent-Györgyis íjász a dobogón.

2019.09.19
A Magyar Íjász Szövetség Történelmi Íjász szakága a világhírű lovasíjász Kassai Lajos Kaposmérői birtokán rendezte meg szeptember 7-8-án az idei Nemzeti és Országos Bajnokságát, amelyen a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma 10. B osztályos, rendészetis tanulója, Kovács Réka kadet leány kategóriában ezüstérmet szerzett és lőeredményével a Magyar Íjász Szövetség első osztályú sportolói minősítését is megszerezte. Gratulálunk és további sikereket kívánunk Rékának!
Tanévnyitó a Vízműben

Tanévnyitó a Vízműben

2019.09.16
A nyári vakáció után ismét diákoktól hangos a Békéscsabai SzC Vásárhelyi Pál Szakgimnáziuma és Kollégiuma Deák utcai épülete. A több mint 500 tanuló számára az ünnepélyes tanévnyitó szeptember 2-án 9 órakor kezdődött. Papp Viktória 11. A osztályosunk Laczkfi János: Tanári ária című versével készült az eseményre. Schnider György igazgató úr alkalmi köszöntője mindenki számára tartogatott bátorító szavakat. Külön üdvözölte a 9. évfolyamot és osztályfőnökeiket: Pál Erna tanárnőt és a 9. A-t, Csüllögné Petz Monika tanárnőt és a 9. B osztályt, Seller Lászlóné tanárnőt és a 9. D-t, valamint a 9. E osztáyosokat és osztályfőnöküket, Subasicz Imréné tanárnőt. 116 diák lett ezen a napon vízműs! Igazgató úr nem feledkezett el azokról sem, akik az érettségi vizsgák után az alma materben folytatják technikusi tanulmányaikat (90 fő). A végzősök figyelmét pedig felhívta az utolsó év megmérettetéseire és szépségeire is. A tanévnyitónak volt egy rendhagyó mozzanata is. Az elmúlt tanév során a Fenntarthatósági Témahét programsorozatához csatlakozott egy diákkezdeményezés: Kovács Ákos 5/13. , Gyebrovszki Orsi és Balázs Anna 11. D osztályos környezetvédelmi technikusok minden osztály figyelmét felhívták a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára és arra is, hogy az egyéni tettek akár mozgalmat is indíthatnak a tisztább, élhetőbb, energiatakarékosabb jövő érdekében. Ők ezt tették és a Vízmű osztályai szelektív hulladékgyűjtő szemeteseket kaptak. A tantermekbe így egy papírhulladék- és egy műanyaghulladék-gyűjtő került. Az osztálypénz felhasználása mellett a kezdeményezést anyagilag támogatta Szarvas Péter, Békéscsaba Megyei Jogú Város polgármestere és az Ifjúsági Pályázat is. Az új szelektív szemeteseket igazgató úrtól az osztályok nevében jelképesen Gyebrovszki Orsi vehette át.Schnider György 2019/2020-as tanévre szóló jókívánságai zárták a tanévnyitót: kíván erőt, kitartást, kiváló versenyeredményeket, valamint sok-sok feledhetetlen vízműs emléket erre a tanévre is!Boldog új évet! Hajrá Vízmű!
Kollégiumi gólyatábor 2019

Kollégiumi gólyatábor 2019

2019.09.10
Hagyományunkhoz híven 2019 augusztusában is nagy várakozással töltött el bennünket, hogy megismerhessük az új kollégistáinkat. A gólyatáborban a fiatalokat négy csoportra osztottuk, majd a csoportvezetők irányításával megkezdődött a felkészülés az ügyességi versenyekre. Augusztus 27-én, kedden a békéscsabai Tourinform szervezésében városnézéssel vette kezdetét az eseménysorozat. Utunk során Zahorán Hilda idegenvezető lebilincselő előadásával mutatta be a tanulóinknak a város nevezetességeit, továbbá a klasszikus, régi hagyománnyal rendelkező látnivalókat. Túránkat a Munkácsy Emlékháznál kezdtük, ahol megtudtuk, hogy Munkácsy Mihály valójában nem itt született, hanem „csupán” itt járt iskolába. Ezután a tikkasztó melegben gyalogosan folytattuk utunkat a Gőzmalom tér felé. Ismertetést hallottunk a monumentális, neogótikus stílusban épült katolikus nagytemplomról, majd az utolsó állomáson az evangélikus nagytemplomot néztük meg közelebbről, és a csabai szlovákság életébe és történetébe pillanthattunk be. A túrához kapcsolódóan a diákok feladata az volt, hogy egy várostörténeti totót töltsenek ki, amely azt mérte, hogy mennyire sikerült megismerkedniük a várossal. A csapatok másik fele ezalatt ügyességi játékokon vett részt a Csaba Parkban, majd a vacsora után izgalmasabbnál izgalmasabb csapatépítő játékot játszhattak. Az 1. helyezett a I. csoport lett Gerzsenyi Richárd, Zlinszki Gréta és Kulcsár Csaba irányításával, a 2. helyezett a IV. csoport Keresztes Izabella, Nótári Csenge és Litauszki Márton vezetésével, a 3. helyezett a II. és III. csoport lett holtversenyben, vezetőik: Patai András, Czigla Ferenc és Vad Zoltán; Miklós Kata, Plenter Izabella és Szabó Martina. Az est fénypontja a gólyáknak rendezett tinidiszkó volt. Örülünk, hogy idén is sok fiatal diák tisztelt meg bennünket a bizalmával és színvonalas programsorozatot tudtunk megvalósítani. Bikfalvi Etelka
Évnyitó a Szent-Györgyiben

Évnyitó a Szent-Györgyiben

2019.09.10
Eljött egy újabb tanév a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiumának közel 1000 diákjának. A tanévnyitón a tanulók érdeklődéssel hallgatták Tálas Csaba igazgató nyitóbeszédét, majd a jól megérdemelt okleveleket és jutalmakat vehették át a diákok az elmúlt tanévben elért eredményeikért. Az ünnepségen Gonda Ádám diákpolgármester jelöltünk is köszöntötte a diákokat. Minden diákunknak és pedagógusunknak örömteli és eredményes tanévet kívánunk.
Szent-Györgyis „Spártai tanárok”

Szent-Györgyis „Spártai tanárok”

2019.09.10
A BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziumának tanári karának sokoldalúságát példázza, hogy két pedagógusa vett részt, és teljesítette sikeresen augusztus 24-én a Lengyelországban, Krynicán megrendezett Spartan Ultra terepakadályfutó versenyt. A verseny annak nehézsége miatt mindössze évente egyszer kerül megrendezésre a Közép-európai régióban. A csodálatos helyszínen nettó 50,5 kilométeres távval, 3235 méteres szintemelkedéssel, és 63 akadállyal kellett a résztvevőknek megküzdeniük, amely táv és szintemelkedés az akadályokkal együtt 53,1 kilométerre és 3497 méterre nőtt. 1144 versenyző vállalkozott a megmérettetésre, elsősorban a környező országokból, de sok más nemzetiség is képviseltette magát. Az induló 40 csapatból Salgótarjánnal vegyes csapatban a 3. helyezést szerezte meg a békéscsabai csapat. Szőke Gábor 11 óra 34 perces, Dános Mária 11 óra 38 perces idővel futott be. Ezúton is gratulálunk nekik az elért eredményekhez, amellyel nagyszerű példáját mutatják annak, hogy kitartó munkával minden cél elérhető.
Szent-Györgyis ápolók Máltán

Szent-Györgyis ápolók Máltán

2019.09.10
Egy hónapos gyakorlatra indult Máltára a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma 5 diákja az Erasmus KA1 Szakképzési mobilitás pályázatnak köszönhetően. A diákok, idősek otthonában teljesítik gyakorlatukat, szabad idejükben pedig felfedezik e csodálatos sziget szépségeit. A diákokat Andó Mónika és Zöldné Pap Klára tanárnő kíséri.
Infrastrukturális fejlesztés a Széchenyiben

Infrastrukturális fejlesztés a Széchenyiben

2019.09.02
A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiumában sikeres beruházás valósult meg. A harmadik emeleten három tanterem került kialakításra. Az átadó ünnepségen jelen volt Mucsi Balázs Sándor, a Békéscsabai Szakképzési Centrum főigazgatója, Szarvas Péter Békéscsaba polgármestere, Herczeg Tamás országgyűlési képviselő.
Erasmus+ tanévnyitó

Erasmus+ tanévnyitó

2019.08.23
Augusztus 22-én a Békéscsabai Szakképzési Centrum főigazgatói irodájában találkoztak a tagiskolák Erasmus+ projektjeinek koordinátor pedagógusai, illetve a megvalósításban kulcsszerepet játszó kollégáik. A tanévnyitó találkozó immár hagyományosnak tekinthető, mely során áttekintésre kerülnek az elmúlt tanév projekt eseményei és az előttünk álló tanév feladatai. A BSZC iskolái évek óta aktívan részt vesznek az Erasmus+ programban, mely segítségével tanévente átlagosan 300 tanuló és tanár számára biztosítanak mobilitási lehetőséget, azaz külföldi tapasztalatszerzést szakmai gyakorlatok, tanulmányutak, továbbképzések formájában. A nyáron induló új projektek 180 millió forintnak megfelelő euró támogatással 350 mobilitást megszervezését teszik lehetővé 2021 végéig.
Szent-Györgyis tanárok kiállítása

Szent-Györgyis tanárok kiállítása

2019.08.10
Szeretettel várunk minden érdeklődőt a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma két pedagógusának Veszpi Andrea és Gugolya Márta augusztus 13-án 17-kor nyíló kiállításán, a békéscsabai Csabagyöngye Kulturális Központban!

"Európa határok nélkül! - a Kerisekkel"

2019.07.22
című Erasmus+ szakképzési mobilitási projekt bemutatása 2017-1-HU01-KA116-035734 (2017.06.01. – 2019.05.31.) A projekt háttere: A Békéscsabai SZC Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája már 2004 óta aktívan közreműködik nemzetközi projektekben. Évek óta részt veszünk ERASMUS+ és Határtalanul! pályázatokban, melyek segítségével számos partnerrel alakíthattunk ki megbízható, jól működő kapcsolatot. A 2017 és 2019 közötti pályázatunkban elsősorban azok a partnerek jelennek meg, akikkel már több sikeres ERASMUS+ projektet valósítottunk meg. Az eredményes munka annak is köszönhető, hogy, az elmúlt időszakban egyre több kollégánk csatlakozott ahhoz a kezdeti 2-3 fős csapathoz, amely ezeket a nemzetközi együttműködéseket megvalósítja. A tanári kar erősödő támogatása mellett egyre több diákunk is aktívan érdeklődik a meghirdetett mobilitások iránt.   A projekt célja: Célunk, hogy tanulóink számára minél szélesebb körű látóteret biztosítsunk az általunk oktatott szakmák vonatkozásában. A gyakorlatorientált, piacképes képzésekhez kitűnő lehetőséget nyújtanak a hazánkban is egyre gyakrabban megvalósuló külföldi – elsősorban uniós országokat célzó – mobilitások, amelyek arra ösztönzik intézményünket, hogy aktívan részt vegyünk ezekben a nemzetközi projektekben, így tovább folytassuk a sikeres mobilitásokat a jelenlegi ERASMUS+ programban is. A pályázati források segítségével diákjainknak, kollégáinknak külföldi gyakorlati lehetőségeket és szakmai továbbképzéseket biztosíthatunk a kereskedelem, a vendéglátás és a turisztika területén. A nemzetközi kapcsolataink lehetővé teszik mind a tanulóink, mind a tanáraink számára, hogy összehasonlítsák a külföldi és a hazai ismereteket, adaptálják a megszerzett tapasztalatokat és a tananyagokat újabb szakmai tartalommal töltsék fel.   A résztvevők száma és szakmai háttere: Tanulók esetében: A 2017 és 2019 közötti időszak pályázatába a vendéglátás - turisztika szakmacsoportból 10 szakács, 6 pincér, 13 vendéglátásszervező-vendéglős, 2 vendéglátó eladó, 6 cukrász és 3 pék tanuló került be, valamint 5 fő a turisztika szervező, értékesítő szakma területéről. A vendéglátásszervező tanulók esetében mind a 13 fő a pincér szakmát választotta szakmai gyakorlatnak, a 2 fő vendéglátó eladó tanulóból 1 fő pincérként, 1 fő szakácsként tevékenykedett a mobilitás ideje alatt. A programba a kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció szakmacsoportból 7 eladó és 4 kereskedő került bevonásra. A 2017-2019-es projekt előnyeiből összesen 19 fő hátrányos helyzetű tanuló részesült, ebből 7 fő hátrányos helyzetű településről származik. A mobilitásokon résztvevőknek közel a fele kiskorú, összesen 27 tanuló. Tanárok/oktatók esetében: A tanári/oktatói mobilitáson 17 fő vett részt kereskedelem és vendéglátás - turisztika területéről. Örömmel tölt el bennünket az a tény, hogy a külföldi tanulmányutaknak, szakmai továbbképzéseknek köszönhetően kompetenciáik fejlődtek, módszertanilag megújultak, ezáltal nőtt munkavégzésük színvonala, hatékonysága. Az új élményeket, a megszerzett tapasztalatokat beépítik az általuk oktatott tantárgyba, például a mobilitást követően szakács oktatóink bevezették, hogy minden tanévben egy hétig a mediterrán partnerországok jellegzetes ételeinek elkészítését mutatják be diákjainknak, ezzel is színesítve a tananyagot. Kísérők: A projekt sikeres lebonyolítását 12 fő kísérőtanár segítségével valósítottuk meg. Jelenlétükre azért van szükség, mert a mobilitásban résztvevő tanulók között szinte minden csoportban jelen van minimum egy fő kiskorú vagy hátrányos helyzetű diák. Jelenlegi pályázatunkban 19 fő hátrányos helyzetű és 27 fő kiskorú tanuló vett részt.   Megvalósított tevékenységek és elért eredmények: A projekt keretén belül igyekszünk egyre több tanulót és kollégát bevonni a külföldi mobilitásokba, lehetőséget biztosítva ezzel a szakmai továbbfejlődésre. Ennek érdekében a mobilitásokat minden potenciális fórumon meghirdetjük diákjaink és munkatársaink számára. A 2017 és 2019 közötti pályázati időszakban 56 tanuló töltött egy hónapos szakmai gyakorlatot külföldön 7 különböző célországban. A résztvevő diákok megoszlása a következők szerint alakult: 71% a vendéglátóipar, 20% a kereskedelem, a többi a turisztika ágazatból került a programba, akikre jellemző, hogy eltérő családi háttérrel és felkészültséggel, különböző motivációval és tanulási igénnyel érkeznek az iskolánkba. A kiutazások előtt tartott lélektani, kulturális, szakmai és szaknyelvi felkészítőkön igyekeztünk ezeket a különbségeket minimalizálni és törekedtünk a csoportkohézió megerősítésére. Mindezt sikeresen teljesítettük a résztvevők visszajelzései alapján. Békés megye társadalmi és szociális helyzete alapján kiemelten elmaradott terület, így küldetésünknek tekintjük, hogy minél több hátrányos helyzetű tanuló vegyen részt a mobilitásokban és lehetőséget kapjon külföldi szakmai gyakorlaton való részvételre. A pályázati időszak alatt 19 hátrányos helyzetű és 27 kiskorú tanulót sikerült kiutaztatni a külföldi partnereinkhez. A képzési színvonalunk növelése érdekében új partnerszervezeteket is bevontunk a projektben a már meglévő fogadóintézmények mellé. Célunk, hogy bővítsük, színesítsük kapcsolati rendszerünket, és új ismeretszerzési lehetőséget is biztosítunk tanáraink és diákjaink számára. Ilyen például a Lobogó Panzió, Homoródfürdő, Romániában vagy a Mobilityfriends, Barcelos, Portugáliában. Mindkettő iránt nagy érdeklődés volt már a pályázat kezdetekor. Mindez arra ösztönöz bennünket, hogy a következő mobilitások alkalmával is újabb partnereket vonjunk be, ezzel is növelve a potenciális gyakorlati lehetőségek számát. Az ERASMUS+ mobilitások által arra törekszünk, hogy iskolánk profilját figyelembe véve - tanulóink és tanáraink számára minél szélesebb körű „jó gyakorlatot” biztosítsunk, támogatva ezzel a tudás, a tanulás és a tanítás rendszerét az ECVET elveknek megfelelően mind a kereskedelem, mind a vendéglátás, mind a turisztika területén. A projekt az Európai Bizottság Erasmus+ programjának támogatásával valósult meg. Támogatási összeg: 136.891,00 €.

A Nemzetközi gyakorlatok és tapasztalatok a szakképzésben 2017-2019

2019.07.18
című Erasmus+ szakképzési mobilitási projekt bemutatása 2017-1-HU01-KA116-035504 (2017.06.01. – 2019.05.31.) A Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiumának célja, hogy a szakképzést összhangba hozzuk a társadalom szükségleteivel, erősítsük a kapcsolatainkat a gazdasági élet szereplőivel, aktívan részt vegyünk innovációs folyamatokban, hosszan tartó aktív kapcsolatot alakítsunk ki külföldi társszervezetekkel, minőségi szakképzésünkkel pozitív irányba befolyásoljuk környezetünket, segítsük elő annak társadalmi-gazdasági fejlődését Trefort Ágoston életművéhez méltóan. Jelen projekt hozzájárult iskolánk stratégiai céljainak eléréséhez a nemzetköziesítési stratégiánkban megfogalmazott céljainkkal összhangban. Projektünk nagyobbik elemét a diák mobilitások képezik, a megvalósítási időszakban 70 diák kiutazását bonyolítottuk le 18 turnusban. A célországok kiválasztásának legfőbb szempontja a magas szintű tudás megszerzésének lehetősége, az üzemi és az iskolai gyakorlat során megszerzett tapasztalatok hasznosíthatósága volt. A gyakorlatok döntő többsége (54 fő) tényleges üzemi körülmények között valósult meg. Törekedtünk arra, hogy a kiutazók minél több szakterületet fedjenek le. A mobilitások lefedték az elektronika-elektrotechnika, a közlekedés, az automatizálás, az informatika, a gépészet, valamint az épületgépészet szakterületeit, 13 szakmában. Így teljesült tehát az, hogy az iskolánkban tanított összes szakterület (szakmacsoport) aktívan részt vesz az Erasmus mobilitási gyakorlatokban. A fogadó országok tekintetében, a hagyományos európai célországaink mellett (Finnország, Észtország, Spanyolország, Olaszország, Málta) a környező országok (Románia, Szlovákia) magyarlakta területein lévő iskolákkal is szoros kapcsolatokat ápolunk. Nemzetközi kapcsolatainkra a kölcsönösség jellemző, nagy számban fogadunk a partnerintézményektől diákokat, tanár kollégákat, biztosítjuk a magyarországi programjaikat. A finanszírozás tekintetében előnyben részesítjük a nonprofit fogadópartnereket, a költséghatékony forrásfelhasználást. A diák mobilitások esetén kísérőtanárok csak indokolt esetben és időtartamban vesznek részt az utakon (jelen projektben 20 kiutazás történt). Kapcsolataink nem ragadnak meg a mobilitások szintjén, hosszú távú aktív szakmai együttműködésekre törekszünk. A megye gazdálkodó szervezeteinek nemzetközi versenyben kell tevékenykedniük, ezer szállal kötődnek az Európai Unió piacaihoz, ezért elvárás, hogy európai színtéren is versenyképes, nyelvtudással, külföldi munkatapasztalatokkal rendelkező szakembereket képezzünk. A diák mobilitások elősegítik ezt, kialakítják tanulóinkban az európai állampolgárság érzését. Projektünk kisebbik elemét a szakértői mobilitások képezik, a megvalósítási időszakban 37 szakképzési szakértő kiutazását bonyolítottuk le 4 turnusban. Szakértői tanulmányutak esetén elsődleges cél a pedagógus kollégák számára a naprakész, piacképes szaktudás biztosítása, a legújabb eredmények megismerése és ezek alkalmazása az oktatás folyamán. Ennek érdekében minden tanulmányút esetében az oktatásban alkalmazható tananyagelemeket készítettünk, ezeket alkalmazzuk és terjesztjük a társintézetek körében. Az intézetünkben létrejött innovációs csoport sokrétű tevékenységet végez, ebbe beletartozik a tananyag fejlesztés, műszaki fejlesztés, ezeket közösen végezzük hazai és külföldi társszervezetekkel. Napjaink új kihívása a zéró energiafelhasználású épületek műszaki megoldásainak oktatásban való alkalmazása, ezért a szakértői tanulmányutak elsődlegesen erre a területre koncentrálnak. A jelen projektben kiutazó épületgépész, épület automatizálási és villamosipari területen oktató valamint az indirekt módon kapcsolódó szakterületeken dolgozó kollégák tevékenysége eredményeképpen új tananyagelemeket dolgoztunk ki, az oktatás színvonala ezáltal növekszik iskolánkban. A kiutazások során törekszünk arra, hogy minél több kolléga vegyen részt a megvalósításban. A minőség biztosítása miatt a szakértői tanulmányutakra alkalmanként egy-egy külső résztvevőt is meghívunk. Tevékenységünket az Óbudai Egyetemmel, az ÉMI Nonprofit Kft. Fejlesztési Igazgatóságával, valamint az iskolánk képzéseihez kapcsolódó ipari vállalatokkal (Linamar Hungary Zrt, Alföldvíz Zrt) szoros együttműködésben valósítjuk meg. Részvételük emeli a minőséget, naprakész kapcsolatot teremt iskolánk és más meghatározó intézmények, cégek, illetve a duális képzésben részt vevő vállalatok között.   Partner szervezetek: Tallinna Polütehnikum, Észtország Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Finnország SATAKUNNAN KOULUTUSKUNTAYHTYMA, Finnország IZI Ltd, Málta TRAINING TO MALTA, Málta Istituto di Istruzione Superiore F. Corni Liceo e Tecnico, Olaszország Autogroup-Simo SRL, Románia SC STATOR AC SRL, Románia EUROPEAN TRAINING PARTNER SL, Spanyolország EUROPROYECTOS ERASMUS PLUS SL, Spanyolország Tenerife Job Training S.L., Spanyolország Stredna odborna skola technicka - Muszaki Szakkozepiskola Komarno, Szlovákia A projekt az Európai Bizottság Erasmus+ programjának támogatásával valósult meg. Támogatási összeg: 188.424,00 €. A projekt résztvevőinek munkanaplóiból készített válogatás itt tekinthető meg: Trefort dokumentumok
Szent-Györgyis nyomdászok nyári gyakorlata.

Szent-Györgyis nyomdászok nyári gyakorlata.

2019.07.12
„Hát eljött ez is, holnap véget ér a 4 hetes nyári gyakorlat.Megküzdöttünk az elemekkel, mert csak ezen a héten volt kegyes hozzánk az időjárás, többnyire a hőség volt a legnagyobb ellenfelünk, de végül jó kis folyóirat oldalpárok születtek.Nagyon büszke vagyok a tizenegyedikes nyomdaipari technikusaimra, hiszen a kiadványszerkesztés nem a fő szakjuk.Engedélyükkel osztom meg az egyik munkájukat, ahol pontosan kellett reprodukálniuk egy már megjelent folyóiratot, mindenkinek mást. Szöveget gépelni, képeket keresni, maszkolni, betűtípusokat beazonosítani, mérni, számolni, tabulálni, 'leolvasni' a meglévő tipográfiai tervet és ugyanazt előállítani Adobe programokkal. Ezen keresztül sikerült elsajátítaniuk jó pár fortélyt és találtunk is bőven tördelési hibákat a nyomtatott anyagban, amiket persze ők már nem követtek el.A jutalom a holnapi utolsó napon, hogy kinyomtatjuk őket és persze egy közös palacsintázás, úgyhogy megyek is a konyhába.” Kaposvári Zsuzsanna tanárnő.
ÉRETTSÉGI UTÁN SZEREZHETŐ SZAKKÉPESÍTÉSEK NAPPALI TAGOZAT

ÉRETTSÉGI UTÁN SZEREZHETŐ SZAKKÉPESÍTÉSEK NAPPALI TAGOZAT

2019.07.09
Tanévzáró a Keményben

Tanévzáró a Keményben

2019.07.04
A BSZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziumában 2019. június 28-án pénteken megtartottuk a Tanévzáró ünnepséget. A Kemény Gábor Iskolai Alapítvány és az Iskolai Szülői Szervezet jóvoltából nagyon sok jutalomkönyvet adhattunk át az eredményesen tanuló diákoknak. A következő héten a 10.,11. évfolyam a kötelező nyári gyakorlatát kezdi meg, a 9. évfolyamosok pedig hozzákezdenek az 50 óra közösségi szolgálat teljesítéséhez. A nyárra kívánunk mindenkinek aktív, élménydús pihenést, feltöltődést.
Nyári matektábor a Széchenyiben

Nyári matektábor a Széchenyiben

2019.07.02
A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma júliusban nyári matektábort indított hagyományteremtő szándékkal a 7. évfolyamos tehetséges diákok számára Schédl Ilona vezetésével. A változatos programok megvalósításában közreműködik Matyuska Ferenc és Szabóné Bojtor Anikó.

Zwack tábor

2019.07.01
Az általános iskola felső tagozatosait várta a BSZC Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája abba az izgalmas táborba, mely az intézményben elsajátítható szakmák rejtelmeibe engedett bepillantást. Az iskola idén két turnust is meghirdetett azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a jövőbeli pályaválasztók kipróbálhassák magukat a különböző szakmákban. Az első napon a kereskedő-eladó szakma került a középpontba: csodaszép díszcsomagolásokat készíthettek, de a tanboltban pénztárgépet kezelhettek, mérési gyakorlatokat végezhettek, szeleteltek, csomagoltak és a saját tízóraijukat és uzsonnájukat is maguk készíthették el a biztosított alapanyagokból. Kedden a dekoratőrök munkájával ismerkedhettek, miközben az iskola az ő általuk készített alkotásokkal szépült meg. Szerdán szakácskodtak a kisdiákok: maguk főzték meg az ebédjüket. Répakrém – és erdei gyümölcsleves került terítékre első fogásként, majd a kedvencüket választhatták: ki-ki gyrost vagy hamburgert készíthetett. A fűszereket az iskola kertjéből szedték az ízesítéshez. A desszert sem maradt el: délután palacsintasütéssel telt az idő és a pocakok. Csütörtökön reggel korán keltek a kisdiákok. A Sütőker Zrt-nél tettek látogatást majd visszatérve a látottakat hasznosították: a pék és cukrász szakma oktatóival brióst és linzert sütöttek, majd délután még marcipánfigurákat is készíthettek. Pénteken a zárónapon a héten tanultakat is hasznosítva a vendéglátással, pincérkedéssel ismerkedhettek. Gyönyörűen terítettek asztalt, a szalvétahajtogatás rejtelmeibe is bepillantást nyerhettek, de e mellett a vendéglátás etikettjéről is szó esett, felelevenítve már meglévő ismereteiket. Ezeken túl pedig minden nap vetélkedőkön, quiz-játékokon vehettek részt. A maradandó élmények mellett kézzelfogható ajándékkal is távozhattak a kisdiákok: mindenki jutalma egy oklevél volt, mely tanúsítja, hogy sikeresen teljesítette a szakmai alapozó hetet.
Szakmai gyakorlatok az EDUPOLI-ban és a Vitalis GmbH szervezésében

Szakmai gyakorlatok az EDUPOLI-ban és a Vitalis GmbH szervezésében

2019.06.25
2017-1-HU01-KA102-035745 (2017.01.01. – 2019.06.30.) A projekt az Európai Unió Erasmus+ programjának keretében a Tempus Közalapítvány támogatásával valósult meg. A Békéscsabai SZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziuma tanárai és diákjai 2005 óta vesznek részt mobilitási projektek és kompetenciafejlesztést célzó uniós pályázatok megvalósításában. A 9-12., valamint a 13. évfolyam szakképzésének megtámogatása ösztönözte az intézményt a külföldi szakmai tapasztalatok megszerzése érdekében az ERASMUS+ pályázat megírására. A 2017-es pályázatunk elbírálását követően, intézményünknek lehetősége nyílt 42 tanuló külföldi szakmai gyakorlatának megvalósítására külföldi szakképző iskolák és vállalatok segítségével. Külföldi partnereinket (EDUPOLI, Vitalis GmbH, STEP) a BSZC partneri hálózatából választottuk ki. A kiválasztásánál figyelembe vettük a felmerült képzési igényeket, a meglévő partnerek közül kiválasztottuk azon fogadókat, akiknek a segítségével a tervezett külföldi szakmai gyakorlatok megvalósíthatóak. A projekt célja a résztvevők szakmai, idegen nyelvi, személyes, módszertani, digitális, interkulturális, kompetenciának fejlesztése; a külföldön szerzett tanulási eredmények elismerésének megvalósítása; a projekt eredményeinek és dokumentumainak hasznosítása; aktív nemzetközi kapcsolat fenntartása a fogadó szervezettel és a gyakorlati képzést megvalósító vállalatokkal.   A résztvevők összetétele 12 fő autószerelő (13. évfolyam) 12 fő logisztikai és szállítmányozási ügyintéző (13. évfolyam) 18 fő logisztikai és szállítmányozási ügyintéző (11. évfolyam)   A németországi mobilitást (11. évfolyamosok) a tanulók összefüggő szakmai gyakorlataként fogadtuk el, a spanyolországi esetén (13. évfolyamosok) pedig a szakmai gyakorlat tantárgyaiból kaptak érdemjegyet a leadott munkájuk alapján (munkanapló, beszámoló, értékelőlap); A projekt célkitűzései teljesültek, hiszen már a 2018/2019-es tanév végére sikerült elérni a tervezett 12 fő tanulói számot, akik külföldön teljesíthették szakmai gyakorlatukat. Ezt a létszámot a következő tanévben is tervezzük megtartani. A program keretében 5 kiutazás történt: 2017. 11. 02. – 2017. 12. 03. Finnország- Porvoo 2018. 03. 01 – 2018. 04. 01.Spanyolország - Sevilla 2018. 07. 01. – 2018. 07. 30. Németország - Lipcse 2018. 11. 03. – 2018. 12. 02.Spanyolország - Sevilla 2019. 03. 09. – 2019. 04. 09.Spanyolország - Sevilla   Megvalósított tevékenységek I. Előkészítő szakasz A munkaprogramot közösen terveztük a partnerekkel, figyelembe véve az igényeket. A szaktanárokkal, szakmai vezetőkkel történt megbeszéléseken áttekintettük az érintett szakmák, szakterületek képzési igényeit, a helyi tantervi programokat, és a külföldi gyakorlati helyek, fogadó szervek profiljának ismeretében összegyűjtöttük a megvalósítható tevékenységeket. Az iskola tanulóinak, tanárainak tájékoztatása a pályázási lehetőségről. A jelentkezők értékelését, kiválasztását a projekt koordinátor, a szaktanárok, az osztályfőnökök és az iskolapszichológus végezte a motivációs levelek és begyűjtött információk alapján egy közös megbeszélésen. Pót résztvevők kiválasztására is sor került, akik részt vettek a felkészítő órákon, visszalépés vagy egyéb okból bekövetkező kiesés miatt. Szerződéskötés a fogadó és küldő intézmény között, a felkészítő tanárokkal, valamint a kiutazó résztvevők és a kísérő személy között. A kiválasztott tanulók felkészítése (nyelvi, kulturális, szakmai, lélektani) a pályázó intézményben, a tanítási órák után, a kiutazást megelőző 3 hónapban. Vezetői az iskola dolgozói, akik több éves gyakorlattal rendelkeznek mobilitásban résztvevők felkészítésében. A felkészítési terv kidolgozásakor figyelembe vettük az elmúlt évek tapasztalatait (időtartam, tartalmi elemek).   II. Megvalósulás szakasza A projekt koordinátor szervezte meg a kiutazást, melyet egyeztetett a résztvevőkkel és a fogadókkal. A partnerintézményeknél biztosítottak voltak a megvalósítás személyi és tárgyi feltételei. Tanulóink, munkatársaink számára megfelelő szakmai programot szerveztek, összhangban az elérendő tanulási eredményekkel. Segítséget nyújtottak a helyi közlekedés megvalósításában. Közvetítésükkel történt a szállás lefoglalása, étkezés megszervezése. A szerződés szerinti időtartamban megvalósultak a szakmai gyakorlatok.   III. Záró szakasz A program dokumentációit összegyűjtöttük (tanulói munkanaplók, kísérő tanár beszámolója, értékelőlapok, igazolások, tanúsítványok). A projekt csoport megbeszélésen értékelte a beszámolókat (tanulói és tanári), értékelő lapokat, áttekintették a fogadó intézmény értékelését. A záró értékelést a disszeminációs terv részeként megismerte a küldő intézmény vezetősége és tantestülete, így további projektek kidolgozásánál hasznosíthatóvá válik.   A projekt eredményei A résztvevők beszámolókat, fényképeket és videókat, munkanaplókat készítettek a szakmai gyakorlatról, jegyzőkönyvek készültek a megbeszélésekről; A résztvevők egyéni készségei, képességei fejlődtek, a szakmai motivációjuk erősödött; Az iskola szakmai gyakorlatainak minősége javult, a szakképzés színvonala emelkedett; A külföldi szakmai képzésben résztvevő tanulók létszáma nőtt.   A projekt hatásai Projektünkkel a szakképzést népszerűsítjük és erősítjük, növeljük a képzés színvonalát és eredményességét. Célunk, hogy a régiónkban minél többen válasszák az általunk kínált szakmákat, melyek folyamatos képzésének szükségességét a régió cégeinél, vállalatainál történt igényfelmérések is alátámasztanak. Úgy gondoljuk, ha olyan tanulók kerülnek ki a munkaerőpiacra, akik külföldi szakmai tapasztalattal rendelkeznek, valamint hazai képzésüket naprakész tudással, folyamatosan megújulni képes, innovatív oktatási módszereket alkalmazó szakemberek irányításával szerzik, az növeli nemcsak a mi iskolánk képzésének hírnevét, hanem az érintett cég, vállalat presztízsét is, ahol a magas színvonalon képzett szakemberek kezdhetik meg náluk a munkát. Az iskolánkban működő pályakövetési rendszerrel nyomon tudjuk követni, hogy tanulóink milyen sikerrel tudtak elhelyezkedni régiónkban, és ehhez milyen mértékben járult hozzá a külföldön szerzett tapasztalat.   A résztvevő tanulókra Eredmény: 42 résztvevő szakmai gyakorlata megvalósul, elismerésre kerül. Hatás: a külföldi szakmai gyakorlat eredményeképpen kompetenciái fejlődtek, ezáltal eredményesebben teljesítette/teljesíti a képzés követelményeit; erősödött motivációja, a szakma iránti elhivatottsága; határozottsága, kezdeményezőkészsége javult; fejlődött kommunikációja.   A pályázó iskolára Eredmény: 42 tanuló külföldi képzése megvalósult a pályázati forrásból, az intézményi dokumentációba beépültek a mobilitás hasznosítható elemei. Hatás: a mobilitásba bevont szakmák presztízse nőtt; erősödött humánerőforrás bázisa, fejlődtek a munkatársak kompetenciái; nőtt a munkatársak közötti együttműködés, az egymástól való tanulás, mely hozzájárul a képzés színvonalának emeléséhez; a külföldi mobilitási projektek népszerűsége növekedett, nőtt az igény külföldi szakmai gyakorlaton történő részvételre; a fogadó szervezetekkel való kapcsolat mélyült; nőtt az iskola presztízse, beiskolázásnál szempont a külföldi szakmai tapasztalatszerzés lehetősége; szélesebb körű lett az Europass dokumentumok ismertsége.   Rövid távú hatás A választott szakképzések központi programjaiban megfogalmazott külföldi szakmai gyakorlati tapasztalatok megszerzése hatékonyan teljesül; A képzés elismeréseként Europass mobilitási igazolványt kapnak a résztvevők, a gyakorlat eredményességét igazolva.   Hosszú távú hatás A disszeminációs lehetőségekkel a médián keresztül tudósítunk a megvalósított gyakorlatról, amelynek pozitív hatása várható az iskolába jelentkező tanulók létszámának emelkedésében; A kiutazó diákok munkavállalási esélyeit, munkaerőpiacon való érvényesülését segíti a projekt, a nemzetközi környezetben szerzett munkatapasztalattal, az elsajátított korszerű ismeretekkel és a használt idegen nyelvű hétköznapi és szakmai nyelvtudással; A projekt eredményeinek és dokumentumainak hasznosításával a szakképzés színvonala emelkedik.  
Kerékpáros városnézés

Kerékpáros városnézés

2019.06.24
A békéscsabai Tourinform iroda és a Békéscsabai Turisztikai Egyesület szervezésében 2019. június 11-én kerékpáros városnézésen vettünk részt Békéscsabán. Utunk során Zahorán Hilda idegenvezető lebilincselő előadásával mutatta be a tanulóinknak a város új, turizmushoz kapcsolódó fejlesztéseit, továbbá a klasszikus, régi hagyománnyal rendelkező látnivalókat. Túránkat a Körösök Völgye Natúrparkból indítottuk, ahol is kerékpárra pattantunk, és a tikkasztó melegben folytattuk utunkat a Malom tér felé. A Csaba Parkban részletes tájékoztatást kaptunk a helyi, népi építészeti stílusban épülő podsztyenás házakról, majd a következő állomáson , a Munkácsy Emlékháznál megtudhattuk, hogy Munkácsy Mihály valójában nem itt született, hanem „csupán” itt járt iskolába. A Fiume Szállodáról megtudtuk, hogy az akkor épülő Alföld-Fiume vasútvonalról kapta a nevét, továbbá láthattuk a monumentális, neogótikus stílusban épült katolikus nagytemplomot. Az utolsó állomáson az evangélikus nagytemplomot ismerhettük meg közelebbről, és a csabai szlovákság életébe és történetébe pillanthattunk be. Bízunk abban, hogy a kirándulás alkalmával az élményeken keresztül elő tudtuk segíteni tanulóink kulturális fejlődését. Bikfalvi Etelka
TANÉVZÁRÓ A VÍZMŰBEN

TANÉVZÁRÓ A VÍZMŰBEN

2019.06.24
A 2018/2019-es tanév zárására 2019. június 15-én került sor. A régóta várt igazi nyári idő is tekintettel volt a jeles napra, mert valóban azt érezhettük, hogy ’kitört’ a nyári szünet. A Vízmű árnyat adó fái alatt először Schnider György igazgató úr köszönt el a diákoktól úgy, hogy néhány vicces statisztikai adattal emlékeztetett bennünket a tanév hosszúságára. Megtudhattuk, hogy 144 idegen nyelvi és ugyanennyi matematika óra mellett 180 testnevelés óra volt, és hogy minimum 1260 órán kellett részt vennie egy diáknak a tanítási napok során. Az ünnepi beszéd kitért arra is, hogy a nyár számos veszélyt rejt, élvezzük tehát úgy a szünidőt, hogy ne érjen bennünket baj! Felhívta arra is a figyelmet, hogy a javítóvizsgázó tanulók levélben értesítést kapnak minden tudnivalóról. A tanévkezdéssel kapcsolatos információk a nyár folyamán feltöltésre kerülnek és megtalálhatók lesznek az iskola honlapján. A tanévzáró legfontosabb eseménye, a jutalmazás - köszönhetően a számos kiváló tanulmányi- és versenyeredménynek, valamint a kiváló közösségi tevékenységnek - picit hosszúra sikeredett. 54 tanulónk vehetett át értékes könyvjutalmat, vízműs pólót. Az idei tanévben először a magasépítő szakos tanulók legjobbjai finnországi tanulmányúton és gyakorlaton vettek részt. A külföldi, egy hónapos gyakorlati időszakról speciális bizonyítványt vehetett át Fabisz Dorina 11. B, Gerzsenyi Richárd 11. D és Viczián Norbert 5/13. B osztályos tanulónk. A hagyományos Osztályharc elnevezésű versengés pedig az alábbi eredménnyel zárult: 10. A osztály 9. D osztály 9. B osztály A dobogós osztályok a Békéscsabai Vásárhelyi Pál Alapítványtól pénzjutalmat kaptak. Minden díjazottunknak gratulálunk! Élményekben gazdag, vidám nyarat kívánunk és találkozzunk 2019. szeptember 2-án, hétfőn a 9 órakor kezdődő tanévnyitón!
PÁLYÁZATI EREDMÉNYEK

PÁLYÁZATI EREDMÉNYEK

2019.06.21
Szakmai gyakorlatok az EDUPOLI-ban és a Vitalis GmbH szervezésében2017-1-HU01-KA102-035745 (2017.01.01. – 2019.06.30.) A projekt az Európai Unió Erasmus+ programjának keretében a Tempus Közalapítvány támogatásával valósult meg. Az intézmény tanárai és diákjai 2005 óta vesznek részt mobilitási projektek és kompetenciafejlesztést célzó uniós pályázatok megvalósításában. A 9-12., valamint a 13. évfolyam szakképzésének megtámogatása ösztönözte az intézményt a külföldi szakmai tapasztalatok megszerzése érdekében az ERASMUS+ pályázat megírására. A 2017-es pályázatunk elbírálását követően, intézményünknek lehetősége nyílt 42 tanuló külföldi szakmai gyakorlatának megvalósítására külföldi szakképző iskolák és vállalatok segítségével. Külföldi partnereinket (EDUPOLI, Vitalis GmbH, STEP) a BSZC partneri hálózatából választottuk ki. A kiválasztásánál figyelembe vettük a felmerült képzési igényeket, a meglévő partnerek közül kiválasztottuk azon fogadókat, akiknek a segítségével a tervezett külföldi szakmai gyakorlatok megvalósíthatóak. A projekt célja a résztvevők szakmai, idegen nyelvi, személyes, módszertani, digitális, interkulturális, kompetenciának fejlesztése; a külföldön szerzett tanulási eredmények elismerésének megvalósítása; a projekt eredményeinek és dokumentumainak hasznosítása; aktív nemzetközi kapcsolat fenntartása a fogadó szervezettel és a gyakorlati képzést megvalósító vállalatokkal.   A résztvevők összetétele 12 fő autószerelő (13. évfolyam) 12 fő logisztikai és szállítmányozási ügyintéző (13. évfolyam) 18 fő logisztikai és szállítmányozási ügyintéző (11. évfolyam)   A németországi mobilitást (11. évfolyamosok) a tanulók összefüggő szakmai gyakorlataként fogadtuk el, a spanyolországi esetén (13. évfolyamosok) pedig a szakmai gyakorlat tantárgyaiból kapnak közös érdemjegyek a leadott munkájuk alapján (munkanapló, beszámoló, értékelőlap); A projekt célkitűzései teljesültek, hiszen már a 2018/2019-es tanév végére sikerült elérni a tervezett 12 fő tanulói számot, akik külföldön teljesíthették szakmai gyakorlatukat. Ezt a létszámot a következő tanévben is tervezzük megtartani. A program keretében 5 kiutazás történt: 2017. 11. 02. – 2017. 12. 03. Finnország- Porvoo 2018. 03. 01 – 2018. 04. 01.Spanyolország - Sevilla 2018. 07. 01. – 2018. 07. 30. Németország - Lipcse 2018. 11. 03. – 2018. 12. 02.Spanyolország - Sevilla 2019. 03. 09. – 2019. 04. 09.Spanyolország - Sevilla   Megvalósított tevékenységekI. Előkészítő szakasz A munkaprogramot közösen tervezzük a partnerekkel, figyelembe véve az igényeket. A szaktanárokkal, szakmai vezetőkkel történt megbeszéléseken áttekintettük az érintett szakmák, szakterületek képzési igényeit, a helyi tantervi programokat, és a külföldi gyakorlati helyek, fogadó szervek profiljának ismeretében összegyűjtöttük a megvalósítható tevékenységeket. Az iskola tanulóinak, tanárainak tájékoztatása a pályázási lehetőségről. A jelentkezők értékelését, kiválasztását a projekt koordinátor, a szaktanárok, az osztályfőnökök és az iskolapszichológus végzi a motivációs levelek és begyűjtött információk alapján egy közös megbeszélésen. Pót résztvevők kiválasztására is sor kerül, akik részt vesznek a felkészítő órákon, így visszalépés vagy egyéb okból bekövetkező kiesés miatt a kieső tanulók helyére lépnek. Szerződéskötés a fogadó és küldő intézmény között, a felkészítő tanárokkal, valamint a kiutazó résztvevők és a kísérő személy között. A kiválasztott tanulók felkészítése (nyelvi, kulturális, szakmai, lélektani) a pályázó intézményben, a tanítási órák után valósul meg, a kiutazást megelőző 3 hónapban. Vezetői az iskola dolgozói, akik több éves gyakorlattal rendelkeznek mobilitásban résztvevők felkészítésében. A felkészítési terv kidolgozásakor figyelembe vettük az elmúlt évek tapasztalatait (időtartam, tartalmi elemek).   II. Megvalósulás szakasza A projekt koordinátor szervezi meg a kiutazást, melyet egyeztet a résztvevőkkel és a fogadókkal. Az eddigi közös munkák alapján kijelenthető, hogy a partnerintézményeknél biztosítottak a megvalósítás személyi és tárgyi feltételei. Tanulóink, munkatársaink számára megfelelő szakmai programot szerveznek, összhangban az elérendő tanulási eredményekkel. Segítséget nyújtanak a helyi közlekedés megvalósításában. Közvetítésükkel történik a szállás lefoglalása. A kinti helyi közlekedés megszervezésébe bevonja a fogadó partnert. A fogadó partner segít a megfelelő szállás megtalálásában, a szállás lefoglalásában és az étkezés biztosításában. A szerződés szerinti időtartamban megvalósul a szakmai gyakorlat.   III. Záró szakasz A program dokumentációit összegyűjtjük (tanulói munkanaplók, kísérő tanár beszámolója, értékelőlapok, igazolások, tanúsítványok) A projekt csoport megbeszélésen értékeli a beszámolókat (tanulói és tanári), értékelő lapokat, áttekinti a fogadó intézmény értékelését. A záró értékelést a disszeminációs terv részeként megismeri a küldő intézmény vezetősége és tantestülete, így további projektek kidolgozásánál hasznosíthatóvá válik.   A projekt eredményei A résztvevők beszámolókat, fényképeket és videókat, munkanaplókat készítenek a szakmai gyakorlatról, jegyzőkönyvek készülnek a megbeszélésekről; A résztvevők egyéni készségei, képességei fejlődnek, a szakmai motivációjuk erősödik; Az iskola szakmai gyakorlatainak minősége javul, a szakképzés színvonala emelkedik; A külföldi szakmai képzésben résztvevő tanulók létszáma nő.   A projekt hatásai Projektünkkel a szakképzést népszerűsítjük és erősítjük, növeljük a képzés színvonalát és eredményességét. Célunk, hogy a régiónkban minél többen válasszák az általunk kínált szakmákat, melyek folyamatos képzésének szükségességét a régió cégeinél, vállalatainál történt igényfelmérések is alátámasztanak. Úgy gondoljuk, ha olyan tanulók kerülnek ki a munkaerőpiacra, akik külföldi szakmai tapasztalattal rendelkeznek, valamint hazai képzésüket naprakész tudással, folyamatosan megújulni képes, innovatív oktatási módszereket alkalmazó szakemberek irányításával szerzik, az növeli nemcsak a mi iskolánk képzésének hírnevét, hanem az érintett cég, vállalat presztízsét is, ahol a magas színvonalon képzett szakemberek kezdhetik meg náluk a munkát. Az iskolánkban működő pályakövetési rendszerrel majd nyomon tudjuk követni, hogy tanulóink milyen sikerrel tudtak elhelyezkedni régiónkban, és ehhez milyen mértékben járult hozzá a külföldön szerzett tapasztalat.   A résztvevő tanulókra Eredmény: 42 résztvevő szakmai gyakorlata megvalósul, elismerésre kerül. Hatás: a külföldi szakmai gyakorlat eredményeképpen kompetenciái fejlődnek, ezáltal eredményesebben teljesíti a képzés követelményeit; erősödik motivációja, a szakma iránti elhivatottsága; határozottsága, kezdeményezőkészsége javul; fejlődik kommunikációja.   A pályázó iskolára Eredmény: 42 tanuló külföldi képzése megvalósul a pályázati forrásból, az intézményi dokumentációba beépülnek a mobilitás hasznosítható elemei. Hatás: a mobilitásba bevont szakmák presztízse nő; erősödik humánerőforrás bázisa, fejlődnek a munkatársak kompetenciái; nő a munkatársak közötti együttműködés, az egymástól való tanulás, mely hozzájárul a képzés színvonalának emeléséhez; a külföldi mobilitási projektek népszerűsége növekszik, nő az igény külföldi szakmai gyakorlaton történő részvételre; a fogadó szervezettel való kapcsolat mélyül; nő a BSZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakközépiskola presztízse, beiskolázásnál szempont a külföldi szakmai tapasztalatszerzés lehetősége; szélesebb körű lesz az Europass dokumentumok ismertsége.   Rövid távú hatás A választott szakképzések központi programjaiban megfogalmazott külföldi szakmai gyakorlati tapasztalatok megszerzése hatékonyan teljesül; A képzés elismeréseként Europass mobilitási igazolványt kapnak a résztvevők, a gyakorlat eredményességét igazolva.   Hosszú távú hatás A disszeminációs lehetőségekkel a médián keresztül tudósítunk a megvalósított gyakorlatról, amelynek pozitív hatása várható az iskolába jelentkező tanulók létszámának emelkedésében; A kiutazó diákok munkavállalási esélyeit, munkaerőpiacon való érvényesülését segíti a projekt, a nemzetközi környezetben szerzett munkatapasztalattal, az elsajátított korszerű ismeretekkel és a használt idegen nyelvű hétköznapi és szakmai nyelvtudással; A projekt eredményeinek és dokumentumainak hasznosításával a szakképzés színvonala emelkedik.  
Elsősegélyversenyt nyert a Szent-Györgyi

Elsősegélyversenyt nyert a Szent-Györgyi

2019.06.06
Ebben az évben is a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma nyerte a megyei elsősegélynyújtó versenyt, melyet 2019.május 31-én rendeztek meg! Így a csapat bejutott az országos döntőbe is.Gratulálunk Lányok! Szép, összehangolt munka volt!A csapat tagjai: Hajdu Emese, Karajos Regina, Kocmar Kitti, Pászti Kira, Sztricskó Janka. A csapat felkészítője iskolánk volt tanítványa Domucza Katalin mentőtiszt. Köszönjük lelkes, odaadó munkáját. A verseny szívét lelkét pedig iskolánk imitátorai biztosították!
A Nemzeti Összetartozás napján Budapesten tett kirándulást a Trefort 56 diákja.

A Nemzeti Összetartozás napján Budapesten tett kirándulást a Trefort 56 diákja.

2019.06.05
A Hungarofest Nonprofit Kft. szervezésében először a Kézfogás című dalt, a magyar összetartozás himnuszát énekeltük el a Kossuth téren, majd lehetőséget biztosítottak számunkra, hogy meglátogassuk az Országházat. Az egész napos programot egy különleges előadás zárta a Papp László Sportarénában: Szörényi Levente és Bródy János: István, a király című rockoperájának koncert változatát nézhettük meg, melyet kizárólag a Nemzeti Összetartozás Napjára késztettek.
„UNIVERSITAS” - Előadás a továbbtanulási lehetőségekről a Keményben

„UNIVERSITAS” - Előadás a továbbtanulási lehetőségekről a Keményben

2019.06.04
2019.05.30-án a Szegedi Tudományegyetem képviselője, Tóthné Vékony Tímea a BSZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziumában járt, hogy az érdeklődő 10.-11. évfolyamos tanulók számára előadást tartson egyetemük felkínált továbbtanulási lehetőségeiről, illetve a legfontosabb tudnivalókról az új felvételi eljárással kapcsolatban. Ezen kívül a tanulók ízelítőt kaptak az „egyetemi város” éves rendezvényeinek, programjainak kínálatából, az ösztöndíj- és szálláslehetőségekről. Intézményünk igazgatónője, Skultétiné Barna Anita az előadás végén elmondta, hogy jó néhány volt keményes diák szerzett már diplomát a Szegedi Tudományegyetem különböző képzésein: a Juhász Gyula Pedagógusképző Karon, az Egészségtudományi és Szociális Képzési Karon, a Bölcsészet-, Társadalom- és Gazdaságtudományi Karokon, illetve a Természettudományi és Informatikai Karon. Az előadó a diákok kérdéseire válaszolva beszélt az egyetemen zajló duális képzés lehetőségeiről is a diákokhoz közel álló gépész- és mechatronikai mérnök szakokon. A színes képzési paletta és a nyüzsgő diákélet ígérete rendkívül csábítólag hatott diákjainkra.
A Szent-Györgyi kiváló pedagógusa nyerte el a „Tiszteletbeli Ápoló” címet.

A Szent-Györgyi kiváló pedagógusa nyerte el a „Tiszteletbeli Ápoló” címet.

2019.05.27
ÁPOLÓK NEMZETKÖZI NAPJA 2019. „Egy kézfogásról érezzék meg rólad, hogy jót akarsz és te is tiszta jó vagy!” Idézem azt a mondatot, amelyet Krizsán Mihályné, Ági néni íratott az ápolástan füzetünkbe, amikor elkezdtük annak idején az ápolói szakma tudományát megtanulni. Azon apropóból írom e sorokat, hogy nagyra becsült oktatóm, mentorom, kollégánk a Békés Megyei Központi Kórház rendezvényén átvehette a „TISZTELETBELI ÁPOLÓ” címet. A súlyát e díjnak mi is mutatná jobban, hogy a rendezvényen ülők 80%-a, Ági néni kezei között tanult, ő tanította meg a szakma csínját-bínját. Hitével, szeretetével többet is adott a lexikális tudásnál! Több mint 25 éve az ápolóképzés kiemelkedő egyénisége. Nagy szeretettel köszöntünk és köszönjük Ági néni!
Szent-Györgyis elsősegélynyújtók vendégségben Szabadkán

Szent-Györgyis elsősegélynyújtók vendégségben Szabadkán

2019.05.24
2019. május 17-18.-án rendezték Szabadkán a városi elsősegélynyújtó versenyt, melyen a szabadkai Vöröskereszt munkatársai láttak minket vendégül. Az útra a Magyar Vöröskereszt Békés Megyei Szervezetének vezetője Tóth Zoltánné Gyöngyi néni kísért el bennünket.Fogadjátok szeretettel élménybeszámolónkat. 4 óra fárasztó utazás után sikeresen és bökkenő mentesen megérkeztünk Szabadkára a szálláshoz. Ott megismerkedtünk a Szabadkai Vöröskereszt igazgatójával, önkénteseivel, akikkel először nehéz volt szót érteni az anyanyelvi különbségek miatt, de végül angolul megértettük egymást. A szállásunk kényelmes, szép és rendezett volt. A verseny előtti este két helyi önkéntessel elindultunk megnézni a szabadkai teret, ahol láttunk sok szép műemléket és egy nagyon szép kék szökőkutat. Természetesen találtunk egy játszóteret, amit becéloztunk estünk fénypontja volt. Másnap reggel izgatottan elindultunk a versenyre. Miután megérkeztünk a helyszínre, ami egy egészségügyi iskola volt, megismerkedtünk a csapatokkal és a tolmácsunkkal. A versenyen voltak nagyon jó és nehéz helyszínek is. Első állomásunkon egy építési baleset volt, ahol földrengés volt. A sérültek zúzódásokat és töréseket szenvedtek az esés és veszélyes tárgyak becsapódása miatt. Utána közlekedési balesetben elütöttek egy motorost, illetve az autóban is volt több sérült köztük egy asthmás beteg is. Egy külön állomáson csak a felnőtt újraélesztést kérték defibrillátorral együtt. Kémia teremben történt baleset során eszméletvesztést, szívbeteget, üveg darab okozta vágást és vegyszeres rosszullétet láttunk el. Egy tornaóra közben összeverekedett két csapat, ahol orr, boka, kar törést láttunk el. Voltak teszt kitöltős feladatok is, illetve pihenő állomások, ahol nagyon sok érdekességet hallottunk és mutattak nekünk. Csapatunk legjobb tudása szerint dolgozott, a tapasztalatainkból sokat tanultunk. Az egyik pihenő állomáson kisebbeknek mutattuk meg a felszerelésünket és néhány kötést, amit nagy érdeklődéssel figyeltek. A verseny végeztével meglepetésként készültek nekünk egy nagy balesettel, amihez két tűzoltót hívtak és az ottani önkéntesek látták el a sérülteket. A verseny végére nagyon megéheztünk, ebédre babgulyást kaptunk, majd elköszöntünk és elindultunk haza. Út közben megálltunk fagyizni köszönettel csapatkísérőnknek Gyöngyi néninek. Május 31-én szurkoljatok nekünk a megyei elsősegélynyújtó versenyen veszünk részt!
Szent-Györgyis tanulók munkáiból nyílt kiállítás a Csabagyöngye Kulturális Központban.

Szent-Györgyis tanulók munkáiból nyílt kiállítás a Csabagyöngye Kulturális Központban.

2019.05.24
Mindenkit várunk szeretettel!
ISZKÉB 2019

ISZKÉB 2019

2019.05.24
Magasépítő technikus szakmai gyakorlat Finnországban

Magasépítő technikus szakmai gyakorlat Finnországban

2019.05.22
2019 tavaszán a Békéscsabai SZC Vásárhelyi Pál Szakgimnáziuma és Kollégium három magasépítő technikus tanulója, Fabisz Dorina, Gerzsenyi Richárd, Viczián Norbert teljesített egy hónapos szakmai gyakorlatot Finnországban. A diákok a mobilitást megelőzően angol nyelvi, szakmai, kulturális és lélektani felkészítésen vettek részt, valamint megismerték a kint töltött idő tervezett programját is. A kiutazásban Laczó Szabolcs tanár úr segített nekik, aki az első héten a helyszínen követte nyomon a gyakorlat megvalósulását. A fogadó Sataedu képzőközpont az ulvilai tagintézményben biztosított szállást a fiatalok számára, és innen történt a gyakorlat helyszíneire történő napi utazás is, az iskola éppen aktuális építkezéseire: szauna, lakóház, nyaraló voltak a meglátogatott helyszínek. A tanulók számára adott volt a lehetőség, hogy minél több területen kipróbálják magukat, és összevessék a finn gyakorlatot a hazaival. Többek között állványzat építése, lézeres szintezés, hőszigetelés elhelyezése, vakológép használata, anyagszámítás tartozott a feladataik közé. A szakmai ismereteik bővítésén túl idegen nyelvi, személyes, társas, szociális és kulturális kompetenciáik fejlesztésére is lehetőség volt a program során, hiszen a kollégákkal, az iskola dolgozóival, tanulóival angolul kellett kommunikálni, a szálláshelyen alkalmazkodni kellett egymáshoz, el kellett fogadni a különböző szokásokat, az eltérő nációból érkezőkkel meg kellett találni a közös hangot a sikeres együttműködés érdekében. A hétköznapokat a Sataedu iskola tanárai, a magyar diákok tanulófelelősei, Jaakko Niemelä, Seppo Kivelä és Janika Reunanen által szervezett szabadidős programok színesítették. Városnézés, tengerparti kirándulás, különböző sportprogramok igyekeztek enyhíteni az esetlegesen felbukkanó honvágyat. A tanulók elismerése a hazaérkezést követően történik, angol nyelvű Europass mobilitási igazolvány és részvételi igazolás formájában. A kiállított dokumentumok ajánlólevélként a sikeres elhelyezkedésben segíthetnek. A gyakorlat a Vásárhelyi iskola Erasmus+ projektjének köszönhetően valósulhatott meg. Az európai uniós program anyagi támogatást biztosított a mobilitás szervezési, utazási, szállás és étkezési költségeihez. A projekt része egy második kiutazás is szintén három magasépítő technikus tanulóval, melynek szervezői munkálatai a 2019/2020-as tanév elején fognak megkezdődni.
Elfogadás - Együtt – Közösen

Elfogadás - Együtt – Közösen

2019.05.21
„Szeretet csak egyenlőségben virágozhat.” (Rákos Sándor) „Ha az egészséges emberek egy idegen lényektől hemzsegő bolygón találnák magukat, valószínűleg megrémülnének, nem tudnák, hogyan illeszkedjenek be, és bizonyára nehézséget jelentene számukra az idegen lények gondolatainak, érzéseinek, szándékainak megértése, valamint az, hogy hogyan reagáljanak megfelelően ezekre a dolgokra. Ilyen az autizmus.” Ezzel az idézettel, amely Therese Joliffe írónőtől származik, nyitotta meg Dányi Dorina DÖK-elnök, a BSZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziumának 10. B osztályos tanulója az „Elfogadás – Együtt – Közösen” elnevezésű rendezvényünket 2019. május 14-én Vésztőn, a Sinka István Művelődési Központban, ezzel híva fel a jelenlévők figyelmét az autizmussal és más fogyatékossággal élők esélyegyenlőségének fontosságára. Az „Elfogadás - Együtt – Közösen” elnevezésű program iskolánk és a Hajnal István Szolgáltató Centrum között született meg a tanév elején, csatlakozva a sérült embertársaink elfogadását segítő kezdeményezéshez. Hitvallásunkat egy Rákos Sándortól vett idézettel fogalmaztunk meg: „Szeretet csak egyenlőségben virágozhat”. Molnár Sándor, Vésztő város polgármesterének köszöntője után az emlékek felidézésére megtekintettünk egy rövid összefoglalót, melyet Karácson Titanilla 10. B osztályos tanuló készített számunkra a december 5-én a Keményben megszervezett program fényképeiből. Iskolánk színjátszó körének bemutatóját, mely az Ádámok és Évák projektben Szabó Lajos színész mentor támogatásával készült, nagy siker koronázta. A darab címe Mátyás király felesége volt. A színpad átrendezése alatt Dányi Dorina felolvasta Péter Erika: Fény az ujjaim között című versét, majd Lipcsei Balázs 10.A és Bereczki Andrea 11.B osztályos tanulók - a békési Belencéres Néptáncegyüttes tagjai - györgyfalvi táncokat adtak elő. A Kemény Gitárklub is megörvendeztette és megénekeltette a vendégeket, ami nem csoda, hisz jelmondataik: „A zene összeköt!”, „Szíved kitárd, tépd a gitárt!” A Nefelecs Otthon lakói közül ketten vállalkoztak arra, hogy bemutassák nekünk kedves irodalmi alkotásaikat. Először Wass Albert Otthon című esszéjét hallgathattuk meg, majd Pál apostol Szeretethimnuszán törölgethettük könnyeinket. A Nefelejcs Zenekar az elmúlt 15 év slágereiből állította össze számunkra dalcsokrát. Máté Rolandot, az M1 műsorvezetőjét vártuk, hogy beszámoljon arról, mennyit változott december óta az élete, hogyan folytatódik a rehabilitációja, miként sikerült visszatérnie a mindennapokba, a televízió képernyőjére. Azonban Roland most nem tudott részt venni rendezvényünkön, de küldött maga helyett néhány kedves szót, amelyet Dányi Dorina tolmácsolt a vendégeknek. A nap eseményeit Skultétiné Barna Anita, iskolánk igazgatója foglalta össze, majd egy állófogadáson ismerkedhettünk és beszélgethettünk vendéglátóinkkal. Köszönjük a BSZC támogatását. Az előtérben elhelyezett lepedőre valaki felírta: „Reméljük, lesz folytatás!” Gönczi Judit DÖK-segítő tanár
Békéscsaba Center of Vocational Training
5600 Békéscsaba, Gyulai út 32/1. centrum@bszc.hu 06 66/441-314
felnőttképzési nyilvántartási szám: E-001278/2015
Békéscsaba Center of Vocational Training
5600 Békéscsaba, Gyulai út 32/1.
06 66/441-314
felnőttképzési nyilvántartási szám: E-001278/2015