A Békéscsabai SZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziuma az idén először csatlakozott a 2015-ben elindított kezdeményezéshez. A Világ Legnagyobb Tanórája az első világméretű oktatási projekt, melyen keresztül minden tanuló megismerheti a fenntartható fejlődést szolgáló 17 újonnan megfogalmazott Globális Célt.
A Világ Legnagyobb Tanórája program megismeréséhez az Oktatási Hivatal szakembereivel együttműködve online webináriumi képzésen vehettek részt a vállalkozó pedagógusok. A projekt keretében szeptember 30-án a jelentkező 10 osztály interaktív tanórán vett részt, amelyhez a tanulók okostelefonjaikkal csatlakoztak az online kérdések megválaszolásával a menti.com alkalmazás segítségével.
Ezt követően a hét folyamán az osztályoknak lehetőségük volt mélyebben foglalkozni a Globális Célok valamelyikével. A program az idén prioritásként a Biodiverzitást emelte ki, de az oktatócsomag lehetőséget biztosított arra is, hogy a tanulók előre tekintsenek a „Milyen világot szeretnénk 2030-ban?” óravázlat segítségével.
Több osztály tanulói is megismerkedtek a biodiverzitás fogalmával, a kapcsolódó film megtekintése és megbeszélése után a 17 irányelv közül választottak témákat. Azokat csoportokban tabló készítésével dolgozták fel, amelyeket bemutattak, közösen megbeszéltek és elhelyeztek a tantermek falán. Mások először áttekintették a globális célokat, majd szakmájuknak megfelelően megtervezték, hogy 2030-ban milyen autókkal fognak közlekedni, milyen energiaforrással fognak azok üzemelni. A „Felelős fogyasztás és termelés” feldolgozása során a tanulók egy kérdőív segítségével kiszámították saját ökológiai lábnyomát. Greta Thunberg kampányáról készült videót is többen választották, amely mélyen megérintette a diákokat; néma csöndben, megdöbbenten hallgatták a fiatal lány szavait. Ezek után csoportokban megfogalmazták, hogy ők mit mondanának, ha lehetőségük lenne felszólalni a világ vezetői előtt.
Csoportokban dolgoztak a választott feladat szerint a 2030-as fenntartható fejlődési keretrendszer 17 célkitűzésén tabló készítésével. A megbeszélés során jól össze tudták hasonlítani az azonos témában készült megoldásokat. A tervezetteknek megfelelően az óra után az elkészült tablókat a tanterem falán helyezték el.
Általában megállapítható, hogy a tanulókat láthatóan érdekelte a téma. A megvalósítás során felmerült bennük az igény arra, hogy a későbbiekben is foglalkozzanak a témával. Rendkívül fogékonyak és tájékozottak voltak a Fenntartható Fejlődési Célok témakörében, amelyre érdemes visszatérni az osztályfőnöki órákon. Erre a legjobb lehetőséget a tavaszi fenntarthatósági témahét adja majd, amire ennek szellemében készülünk.
Köszönet a megvalósításban résztvevő diákoknak és pedagógusoknak, segítőknek!
Az osztályfőnökök beszámolói alapján összeállította: Ollár Aurél
Forrás:
https://ensz.kormany.hu/download/9/83/b1000/SDGs_HU_final_UNIS%20(2).jpg (2019.10.19.)
https://www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/i/wll-logo-v2.svg (2019.10.19.)