A Békéscsabai SZC Kemény Gábor Technikum évek óta sikeresen vesz részt az Erasmus+ programban, mellyel tanulói, tanárai külföldi szakmai gyakorlatát, továbbképzését támogatja. 2021 júliusában Tari Erika tanárnő vett részt a programnak köszönhetően olaszországi képzéseken. Ezekről a kurzusokról, valamint tapasztalatairól kérdeztük.
Tari Erika a BSZC Kemény Gábor Technikumban 2007 óta tanít angolt, valamint nemzetközi Erasmus+ projektekben vesz részt. 2014 óta osztályfőnöki feladatokat is ellát, és az elmúlt években mentortanárként segíti a hátrányos helyzetű gyerekek tanulmányi- és személyiségfejlődését. A tanítás mellett különböző tanulmányokat folytatott Magyarországon és külföldön. 2011-ben közgazdasági diplomát szerzett a békéscsabai Szent István Egyetemen, valamint a hamburgi Bucerius Law School által szervezett posztgraduális nemzetközi jogi-üzleti képzést is elvégezte. Tanulmányai befejezése után is fontosnak tartja, hogy folyamatosan képezze magát, szívesen vesz részt továbbképzéseken, konferenciákon. Nyelvtanárként és osztályfőnökként folyamatos módszertani frissítésre törekszik, hogy lépést tartson az új generáció igényeivel.
Iskolám 2019-ben és 2020-ban is sikeresen pályázott az Erasmus+ köznevelési mobilitási programban. Ennek köszönhetően három kurzuson is részt tudtam venni. Mindhárom Firenzében, az Europass Teacher Academy intézményében került lebonyolításra.
Július 5-17. között az „A satisfying school experience: strategies and skills for teachers” és a „Creative Strategies for Language Teachers: Make it easy, make it real!” című képzéseken vehettem részt.
A képzések főbb témái a következők voltak: szoft készségek fejlesztése, tanulók érdeklődésének ösztönzése a tanulás iránt, önismeret, stresszkezelés, digitális eszközök használata, és kreatív nyelvtanítási módszerek a művészet segítségével.
Július 19-24. között a „Social Media in the classroom” kurzus az IKT eszközök és különböző online felületek magabiztosabb használatára, valamint azok tanítási órákba való beépítésére fókuszált.
Mind a 2019-es, mind a 2020-as pályázat során nyelvi, kulturális és módszertani felkészülésen vettem részt. Angoltanárként számomra a nyelvi felkészülést az alapvető olasz szavak és kifejezések elsajátítását jelentette, elsősorban a duolingo alkalmazás használatával.
A kulturális felkészülést korábbi iskolai pályázataink is segítették. 2019-ben néhány kolléga szakmai látogatáson vett részt Torinóban, így az ő beszámolójuk nagyon hasznos volt a jelenlegi pályázatunkhoz. A módszertani és munkaközösségi felkészülés során a munkaközösségünk tagjait bevontam a pályázatokba, felmértük a munkaközösségi igényeket, a felmerült kérdéseket megvitattuk. A pályázatokhoz kérdőíveket készítettünk, melyet mind a résztvevő kollégák, mind az általuk tanított diákok kitöltöttek.
A felkészülések mellett a járványhelyzet miatt a kiutazáshoz a külügyminisztérium oldalát is folyamatosan figyelemmel kísértem, és az ott meghatározott dokumentumokat beszereztem.
A fogadó intézményem – Europass Teacher Academy – évek óta magas szintű tanártovábbképzéseket szervez számos európai országban, elsősorban angol nyelven. Székhelye Firenze, Olaszország, de állandó kurzusai vannak Írországban, Németországban, Spanyolországban, továbbá sok egyéb helyszínen: Franciaországban, Görögországban és Magyarországon is. Széleskörű kurzuskínálatuk miatt kiemelkedő az intézmény profilja: átlagosan több mint havi 50 kurzust indítanak. A több éves tapasztalattal rendelkező nemzetközi trénercsapatuk biztosítja a magas minőségű képzést.
Teljes mértékben elégedett voltam az intézménnyel, a személyes tapasztalatom az, hogy rendkívül profi a csapat. A továbbképzéseket tartó tanárok biztosítják a színvonalas képzést, az adminisztratív munkakörben dolgozók pedig szintén rendkívül profik: azonnal reagálnak az emailekre, minden hivatalos dokumentummal tisztában vannak, mindemellett pedig rendkívül segítőkészek és barátságosak.
Három kurzuson vettem részt, és mindhárom tanfolyam tökéletesen megfelelt az előzetes elvárásaimnak. A Social Media in the Classroom kurzus során a digitális kompetencia fejlesztése volt a cél. Különféle online felületek használatát ismertük meg, amelyek beépítése a tanítási órákba növelheti a tanulói motivációt. Számomra az egyik legérdekesebb a „Stop motion studio” videószerkesztő program megismerése volt, amely segítségével egyedi videók készíthetők.
A másik tanfolyam, amin részt vettem, „A satisfying school experience” a szoft készségekre fókuszált, mind a diákok, mind a tanárok esetében. Érdekes gyakorlat volt egy online tudományos személyiségteszt, mely segítséget nyújt a stresszkezelésben, önismeretben.
A harmadik kurzus, a „Creative Strategies for Language Teachers” a kreatív nyelvtanítási módszereket mutatta be a művészeti ágak (festmények, versek, képek) segítségével.
A továbbképzések egészére jellemző volt a jó hangulat, a nyitottság, az érdeklődő és támogató légkör. Kis csoportokban zajlottak a kurzusok, általában 8 fős csoportok voltak. Európa szinte minden országából voltak résztvevők. Nekem lengyel, portugál, francia, spanyol, német és észtországi csoporttársaim voltak.
A kurzusokon kívül a fogadó intézmény kulturális programokat is szervezett a résztvevőknek: egy firenzei városnézést – mely során az idegenvezető megmutatta a helyi nevezetességeket, érdekes történetekkel fűszerezve a programot –, valamint egy egész napos Toszkán kirándulást, mely során a toszkán vidék legszebb tájait látogattuk meg, néhány órát eltöltve Pisában, San Gimignanóban és Siénában. A program része volt még a híres Chianti borvidéken egy közös ebéd és borkóstoló is.
Mivel az óráink délelőtt 9-től 2-ig vagy délután 2-től este 7-ig voltak, így jutott idő a városnézésre, kirándulásokra. A fogadó intézmény által szervezett programokon kívül így aztán szabadidőmben egyénileg vagy a csoporttársakkal együtt fedeztük fel Firenze és a környék nevezetességeit. Firenze földrajzi helyzetének, és az olasz vasúti hálózat kiépítettségének köszönhetően Olaszország szinte bármelyik pontja gyorsan elérhető Firenzéből. A kinttartózkodásom során így eljutottam az olasz fővárosba, Rómába, valamint kirándultunk a világörökség részeként ismert Cinque Terre vidékre is.
Az Erasmus+ program egy olyan lehetőség, mellyel világot láthatunk, megismerhetünk más kultúrákat. Az Erasmus+ program jó példaként szolgál arra, hogy az európai együttműködés hatékony és innovatív módszerei jelen vannak, és hozzájárulnak a nemzetközi kapcsolatok, iskolai együttműködések kialakításához, szakmai tapasztalatok cseréjéhez.