Szakmai gyakorlatok az EDUPOLI-ban és a Vitalis GmbH szervezésében2017-1-HU01-KA102-035745
(2017.01.01. – 2019.06.30.)
A projekt az Európai Unió Erasmus+ programjának keretében a Tempus Közalapítvány támogatásával valósult meg.
Az intézmény tanárai és diákjai 2005 óta vesznek részt mobilitási projektek és kompetenciafejlesztést célzó uniós pályázatok megvalósításában. A 9-12., valamint a 13. évfolyam szakképzésének megtámogatása ösztönözte az intézményt a külföldi szakmai tapasztalatok megszerzése érdekében az ERASMUS+ pályázat megírására.
A 2017-es pályázatunk elbírálását követően, intézményünknek lehetősége nyílt 42 tanuló külföldi szakmai gyakorlatának megvalósítására külföldi szakképző iskolák és vállalatok segítségével. Külföldi partnereinket (EDUPOLI, Vitalis GmbH, STEP) a BSZC partneri hálózatából választottuk ki. A kiválasztásánál figyelembe vettük a felmerült képzési igényeket, a meglévő partnerek közül kiválasztottuk azon fogadókat, akiknek a segítségével a tervezett külföldi szakmai gyakorlatok megvalósíthatóak.
A projekt célja
- a résztvevők szakmai, idegen nyelvi, személyes, módszertani, digitális, interkulturális, kompetenciának fejlesztése;
- a külföldön szerzett tanulási eredmények elismerésének megvalósítása;
- a projekt eredményeinek és dokumentumainak hasznosítása;
- aktív nemzetközi kapcsolat fenntartása a fogadó szervezettel és a gyakorlati képzést megvalósító vállalatokkal.
A résztvevők összetétele
- 12 fő autószerelő (13. évfolyam)
- 12 fő logisztikai és szállítmányozási ügyintéző (13. évfolyam)
- 18 fő logisztikai és szállítmányozási ügyintéző (11. évfolyam)
A németországi mobilitást (11. évfolyamosok) a tanulók összefüggő szakmai gyakorlataként fogadtuk el, a spanyolországi esetén (13. évfolyamosok) pedig a szakmai gyakorlat tantárgyaiból kapnak közös érdemjegyek a leadott munkájuk alapján (munkanapló, beszámoló, értékelőlap);
A projekt célkitűzései teljesültek, hiszen már a 2018/2019-es tanév végére sikerült elérni a tervezett 12 fő tanulói számot, akik külföldön teljesíthették szakmai gyakorlatukat. Ezt a létszámot a következő tanévben is tervezzük megtartani.
A program keretében 5 kiutazás történt:
- 2017. 11. 02. – 2017. 12. 03. Finnország- Porvoo
- 2018. 03. 01 – 2018. 04. 01.Spanyolország - Sevilla
- 2018. 07. 01. – 2018. 07. 30. Németország - Lipcse
- 2018. 11. 03. – 2018. 12. 02.Spanyolország - Sevilla
- 2019. 03. 09. – 2019. 04. 09.Spanyolország - Sevilla
Megvalósított tevékenységekI. Előkészítő szakasz
- A munkaprogramot közösen tervezzük a partnerekkel, figyelembe véve az igényeket. A szaktanárokkal, szakmai vezetőkkel történt megbeszéléseken áttekintettük az érintett szakmák, szakterületek képzési igényeit, a helyi tantervi programokat, és a külföldi gyakorlati helyek, fogadó szervek profiljának ismeretében összegyűjtöttük a megvalósítható tevékenységeket.
- Az iskola tanulóinak, tanárainak tájékoztatása a pályázási lehetőségről.
- A jelentkezők értékelését, kiválasztását a projekt koordinátor, a szaktanárok, az osztályfőnökök és az iskolapszichológus végzi a motivációs levelek és begyűjtött információk alapján egy közös megbeszélésen. Pót résztvevők kiválasztására is sor kerül, akik részt vesznek a felkészítő órákon, így visszalépés vagy egyéb okból bekövetkező kiesés miatt a kieső tanulók helyére lépnek.
- Szerződéskötés a fogadó és küldő intézmény között, a felkészítő tanárokkal, valamint a kiutazó résztvevők és a kísérő személy között.
- A kiválasztott tanulók felkészítése (nyelvi, kulturális, szakmai, lélektani) a pályázó intézményben, a tanítási órák után valósul meg, a kiutazást megelőző 3 hónapban. Vezetői az iskola dolgozói, akik több éves gyakorlattal rendelkeznek mobilitásban résztvevők felkészítésében. A felkészítési terv kidolgozásakor figyelembe vettük az elmúlt évek tapasztalatait (időtartam, tartalmi elemek).
II. Megvalósulás szakasza
- A projekt koordinátor szervezi meg a kiutazást, melyet egyeztet a résztvevőkkel és a fogadókkal.
- Az eddigi közös munkák alapján kijelenthető, hogy a partnerintézményeknél biztosítottak a megvalósítás személyi és tárgyi feltételei.
- Tanulóink, munkatársaink számára megfelelő szakmai programot szerveznek, összhangban az elérendő tanulási eredményekkel.
- Segítséget nyújtanak a helyi közlekedés megvalósításában.
- Közvetítésükkel történik a szállás lefoglalása.
- A kinti helyi közlekedés megszervezésébe bevonja a fogadó partnert.
- A fogadó partner segít a megfelelő szállás megtalálásában, a szállás lefoglalásában és az étkezés biztosításában.
- A szerződés szerinti időtartamban megvalósul a szakmai gyakorlat.
III. Záró szakasz
- A program dokumentációit összegyűjtjük (tanulói munkanaplók, kísérő tanár beszámolója, értékelőlapok, igazolások, tanúsítványok)
- A projekt csoport megbeszélésen értékeli a beszámolókat (tanulói és tanári), értékelő lapokat, áttekinti a fogadó intézmény értékelését.
- A záró értékelést a disszeminációs terv részeként megismeri a küldő intézmény vezetősége és tantestülete, így további projektek kidolgozásánál hasznosíthatóvá válik.
A projekt eredményei
- A résztvevők beszámolókat, fényképeket és videókat, munkanaplókat készítenek a szakmai gyakorlatról, jegyzőkönyvek készülnek a megbeszélésekről;
- A résztvevők egyéni készségei, képességei fejlődnek, a szakmai motivációjuk erősödik;
- Az iskola szakmai gyakorlatainak minősége javul, a szakképzés színvonala emelkedik;
- A külföldi szakmai képzésben résztvevő tanulók létszáma nő.
A projekt hatásai
- Projektünkkel a szakképzést népszerűsítjük és erősítjük, növeljük a képzés színvonalát és eredményességét.
- Célunk, hogy a régiónkban minél többen válasszák az általunk kínált szakmákat, melyek folyamatos képzésének szükségességét a régió cégeinél, vállalatainál történt igényfelmérések is alátámasztanak.
- Úgy gondoljuk, ha olyan tanulók kerülnek ki a munkaerőpiacra, akik külföldi szakmai tapasztalattal rendelkeznek, valamint hazai képzésüket naprakész tudással, folyamatosan megújulni képes, innovatív oktatási módszereket alkalmazó szakemberek irányításával szerzik, az növeli nemcsak a mi iskolánk képzésének hírnevét, hanem az érintett cég, vállalat presztízsét is, ahol a magas színvonalon képzett szakemberek kezdhetik meg náluk a munkát.
- Az iskolánkban működő pályakövetési rendszerrel majd nyomon tudjuk követni, hogy tanulóink milyen sikerrel tudtak elhelyezkedni régiónkban, és ehhez milyen mértékben járult hozzá a külföldön szerzett tapasztalat.
A résztvevő tanulókra
Eredmény: 42 résztvevő szakmai gyakorlata megvalósul, elismerésre kerül.
Hatás:
- a külföldi szakmai gyakorlat eredményeképpen kompetenciái fejlődnek, ezáltal eredményesebben teljesíti a képzés követelményeit;
- erősödik motivációja, a szakma iránti elhivatottsága;
- határozottsága, kezdeményezőkészsége javul;
A pályázó iskolára
Eredmény: 42 tanuló külföldi képzése megvalósul a pályázati forrásból, az intézményi dokumentációba beépülnek a mobilitás hasznosítható elemei.
Hatás:
- a mobilitásba bevont szakmák presztízse nő;
- erősödik humánerőforrás bázisa, fejlődnek a munkatársak kompetenciái;
- nő a munkatársak közötti együttműködés, az egymástól való tanulás, mely hozzájárul a képzés színvonalának emeléséhez;
- a külföldi mobilitási projektek népszerűsége növekszik, nő az igény külföldi szakmai gyakorlaton történő részvételre;
- a fogadó szervezettel való kapcsolat mélyül;
- nő a BSZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakközépiskola presztízse, beiskolázásnál szempont a külföldi szakmai tapasztalatszerzés lehetősége;
- szélesebb körű lesz az Europass dokumentumok ismertsége.
Rövid távú hatás
- A választott szakképzések központi programjaiban megfogalmazott külföldi szakmai gyakorlati tapasztalatok megszerzése hatékonyan teljesül;
- A képzés elismeréseként Europass mobilitási igazolványt kapnak a résztvevők, a gyakorlat eredményességét igazolva.
Hosszú távú hatás
- A disszeminációs lehetőségekkel a médián keresztül tudósítunk a megvalósított gyakorlatról, amelynek pozitív hatása várható az iskolába jelentkező tanulók létszámának emelkedésében;
- A kiutazó diákok munkavállalási esélyeit, munkaerőpiacon való érvényesülését segíti a projekt, a nemzetközi környezetben szerzett munkatapasztalattal, az elsajátított korszerű ismeretekkel és a használt idegen nyelvű hétköznapi és szakmai nyelvtudással;
- A projekt eredményeinek és dokumentumainak hasznosításával a szakképzés színvonala emelkedik.