Hírek
Széchenyis diákok tanulmányi kiránduláson Londonban

Széchenyis diákok tanulmányi kiránduláson Londonban

2019.10.08
A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma idegen nyelvi munkaközössége minden évben tanulmányi kirándulást szervez Londonba. Ebben az éven Maráz Aliz tanárnő vezetésével 45 diák és 5 kísérő tanár vett részt a kiránduláson. London nevezetességei mellett Greenwichben a Meridiánt, a Madame Tussaud Panoptikumot és Canterburyt nézték meg.
Garabonciás Napok 2019!

Garabonciás Napok 2019!

2019.10.08
Szívből gratulálunk Pálfi Sanyinak és stábjának, a Distant Legendsnek a 28. Garabonciás Napokon elért III. helyezésért! A TREFORT második alkalommal ért el ilyen sikert, legutóbb 1995-ben adtunk a városnak diákalpolgármestert. Példátlan lendülettel és kitartással dolgoztatok az elmúlt hetekben. A kitartó közös munkának meg lett az eredménye. Bebizonyítottátok, hogy a TREFORT minőséget képvisel! Áttörtük a falakat, s reméljük, hogy a következő években is szép eredményeket érünk majd el. Pálfi Sanyinak sikeres munkát kívánunk diákalpolgármesterként! A stáb tagjainak továbbá a látható illetve láthatatlan segítőiteknek köszönjük a Trefortért végzett alázatos és becsületes munkát. Minden jót kívánunk a továbbiakra is! Hajrá TREFORT!
Villamos szakmai nap a Trefortban

Villamos szakmai nap a Trefortban

2019.10.08
A villamos szakma népszerűsítésére idén már második alkalommal került megrendezésre a Villamos Szakmai Napunk. A Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Szakgimnáziumában nagy hangsúlyt fektetünk a minőségi szakképzésre, ennek részeként a rendezvényen tanulóinknak és az érdeklődő általános iskolásoknak mutattuk be a villamos szakmát, feltárva a benne rejlő életpálya lehetőségeket. Az egész napos rendezvényen bemutatkoztak a villamosipari munkahelyek, a villanyszereléssel foglalkozó cégek, valamint a kereskedelmi ágazatban tevékenykedő vállalkozások is. A Magyar Elektrotechnikai Egyesület és a Watt Villamossági Szaküzlet társszervezői voltak a rendezvénynek. Munkájukat, támogatásukat ez úton is köszönjük!
Autószerelő tanulók Finnországból

Autószerelő tanulók Finnországból

2019.10.08
2019. szeptember 02. és október 06. között két finn diák töltötte Békéscsabán Erasmus+ szakmai gyakorlatát. A fogadó, programokért felelős iskola a Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma volt. A képzési időszak végén a fiatalokat arról kérdeztük, hogy hogyan érezték magukat az itt töltött 5 hét során. - Mutatkozzatok be! Honnan jöttetek, mit tanultok? - Artturi Johannes Noigård vagyok és Pori városából jöttem, Ossi Henri Mikael Luomanen vagyok és Ulvilából érkeztem. Mindketten a Sataeduban tanulunk autószerelést, az ulvilai tagiskolában. Osztálytársak vagyunk, másodévesek. - Miért Magyarországot választottátok szakmai gyakorlatotok helyszínéül? - Tanárunk említette ezt a lehetőséget, mivel két diák lemondta a kiutazást, így hely szabadult fel. Nem volt még ilyen jellegű tapasztalatunk, ki szerettük volna próbálni. - Mennyire ismertétek Magyarországot a kiutazás előtt? Hogyan készültetek az útra? - Csak néhány alapvető dolgot tudtunk, például az ország fővárosát. Tanulmányaink során a finn-magyar nyelvrokonságról is hallottunk. Különleges felkészítésben nem volt részünk, angol nyelvű önéletrajzot kellett készítenünk. - Az öt hét elteltével milyen új ismereteket szereztetek Magyarországról? - Magyar szavakat tanultunk meg, például burgonya, csirke (ezek nagyon hasznosnak bizonyultak ételrendeléskor), de megismertük Békéscsabát is. - Hol töltöttétek a szakmai gyakorlatot? - A fogadó munkahely a Meszlényi-Autó Kft. volt, ezen belül a Toyota márkaszervizben dolgoztunk. - Milyen feladatokat kaptatok? Mit tanultatok a szervizben? Jól éreztétek ott magatokat? - Nagyon szerettük a gyakorlati helyet. Az ott dolgozók segítőkészek voltak, sikerült új eljárásokat megtanulnunk. Általában alapvető szervizelési feladatokat végeztünk, olajat cseréltünk, fékberendezést, motort vizsgáltunk, javítottunk. - Sikerült barátságokat kialakítani a nálunk töltött napok alatt? - Elmondhatjuk, hogy a gyakorlati helyen és mindenhol a városban barátságos emberekkel találkoztunk. Kicsit tartottunk attól, hogy hogyan fognak bennünket, idegeneket fogadni, de ez végül sehol nem okozott problémát. A Meszlényi szervizben Mátyás, a Trefort iskolából pedig Martin segített különösen sokat abban, hogy jól érezzük magunkat Békéscsabán. - Mivel foglaltátok el magatokat szabadidőtökben? - Majdnem minden nap elmentünk a szállásunkhoz közeli edzőterembe, gyakran sétáltunk a belvárosban, és mentortanárunkkal, Kruzsic Lászlóval megnéztük Pósteleket és Gyulát is. - Mi volt a legjobb és a legrosszabb része a Békéscsabán töltött napjaitoknak? - Nehéz rossz dolgot találni, de a reggeli korai ébredések kihívást jelentettek nekünk. A legérdekesebb az volt, amikor ellátogathattunk a mezőberényi Streetfighter Napra. - Szeretnétek a későbbiekben visszalátogatni Magyarországra? - Igen, reméljük, hogy egyszer még visszatérhetünk, mert nagyon élveztük az itt töltött napokat, és a kellemes időjárást is, mely sokkal barátságosabb, mint Finnországban.
Széchenyisek a Garabonciás Napokon

Széchenyisek a Garabonciás Napokon

2019.10.04
Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma Dare2Change stábja Sajbent Bálint vezetésével eredményes szerepelt a 28. Csabai Garabonciás Napokon. A pólószépségversenyen 1. helyezést, a fáklyás felvonuláson és a partizánlabda versenyen 2. helyezést, az összesített eredmények alapján a 4. helyezést érte el. A sárkányhajó versenyen Fair Play-díjat kapott a stáb, mivel a Belvárosi csapatának nem volt elég embere és kisegítették a másik iskolát.
Rendkívüli történelemóra a Fiume úti Sírkertben

Rendkívüli történelemóra a Fiume úti Sírkertben

2019.10.04
Az Aradi Vértanúk Napjához kapcsolódóan rendkívüli történelemórán vehetett részt a Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Szakgimnáziumának érdeklődő történelem szerető diákcsoportja. A Hungarofest Nonprofit Kft. és a Nemzeti Örökség Intézete lehetőséget biztosított, hogy a nemzeti emlékhelyen az utókor megrendítően szép és monumentális síremlékeit megtekintsük, így kifejezve tiszteletünket a haza legnagyobbjai előtt.Idegenvezető irányításával egy tematikus sétán vehettünk részt, amely keretében megtekintettük első miniszterelnökünk, Batthyány Lajos és a magyar szabadságharc szellemi vezérének Kossuth Lajosnak a mauzóleumát. A diákok hallhatták a hatalmas államférfiak, egyszerű honvédek, és nagyszerűen helyt álló özvegyek történeteit, megismerhették küzdelmeiket és sikereiket. Valentényiné Hidvégi Erikabeszámolója
Az iskola névadójáról emlékeztek meg a Széchenyiben

Az iskola névadójáról emlékeztek meg a Széchenyiben

2019.09.30
A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma diákjai megemlékezést tartottak Széchenyi István születésének évfordulója alkalmából. Az ünnepi műsort Zsibrita Andrásné állította össze.
„Ilyen jó még sose volt”

„Ilyen jó még sose volt”

2019.09.30
Széchenyis diákok Erasmussal Angliában A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma öt tanulója (Jancsó Brigitta, Rácz Tamás, Szabó Brigitta, Szaszák Tamás és Vígh Annamária) az ERASMUS+ projekt keretében Angliában volt 3 hónapos szakmai gyakorlaton. A nagyon vidám, lelkes csapat, csillogó szemmel számolt be a szakmai gyakorlatról. —Mit csináltatok az első héten? Szabó Brigitta: —Bournemouth városában egy hétig iskolába jártunk. Családoknál voltunk elhelyezve. Nagyon otthonos volt. Nekünk Barbie-szerű szobánk volt. A suli jó volt. Tanulás után közös programokon vihettünk részt. Vígh Annamária: —Nem csak mi voltunk diákként a családnál, más országokból is voltak. Már itt is barátkozhattunk: egy japán fiú segített nekünk az angol tömegközlekedésben eligazodni, eljutni az iskoláig. Szaszák Tamás: —A suliban „gyorsítva” sok mindent tanulhattunk (angol nyelv, angol történelem, földrajz, szavazás stb.). Mi fiúk másik családnál voltunk elhelyezve. Nagyon kedvesek voltak, elkísértek az iskolába. —Az első hét után hol dolgoztatok? Jancsó Brigitta: —Sajnos én nagyon messzire kerültem a többiektől, Falmouth városába a Budock Vean Hotelbe. A többiektől már az elválás is nehéz volt, ahogy felszálltam a vonatra és elbúcsúztunk. Több mint 8 órát utaztam egyedül. Videóhívásokkal tartottuk a kapcsolatot, hogy lássuk egymást. Amikor három hónap után újra találkoztunk, akkor már ügyesebben közlekedtem és busszal mentem, bár 12 órát kellett utaznom, sírva borultunk egymás nyakába. Jó volt újra látni egymást. Én is sok barátot szereztem a munkahelyemen, ma is tartjuk a kapcsolatot. Szabó Brigitta: —Mi, Annamáriával Okehampton városában a Manor House Hotel and Ashbury Golf Hotelben dolgoztunk. Nem mindig osztoztak be bennünket egy műszakba. Nem okozott problémát. Mindent kellett csinálnunk: terítettünk, reggeliztettünk, mosogattunk, takarítottunk. A szállásunkon kb. negyvenen voltunk, minden este összejöttünk, buliztunk, születésnapokat ünnepeltünk. Vígh Annamária: —Nagyon jól kijöttünk a többiekkel. A munka is változatos volt. Akikkel megismerkedtünk, mindig szóltak, hogy menjünk ide, nézzük meg ezt vagy azt. Hetente kétszer-háromszor főztünk, de úgy, hogy a spanyolokat is mindig megkínáltuk, ők meg minket. Megismertük egymás gasztronómiai kultúráját. Szaszák Tamás: —Bournemouth városában a Marsham Court Hotelben dolgoztunk Tamással. Bár csak minden 4. napon dolgoztunk együtt. Mi is gyorsan összebarátkoztunk a munkatársakkal. Megtapasztalhattuk, hogy különböző nemzetiségű emberek, milyen jól ki tudnak jönni egymással. Jó humorú társaság jött össze, jól éreztük magunkat. Ilyen jó még sose volt. —Milyen élményekkel letettek gazdagabbak? Rácz Tamás: —Sok mindent most csináltunk először: a távollét, a repülés, a munka. „Ennyire külföldön” még sosem voltunk. Miután hazajöttünk, furcsa volt az állandó pörgésből lelassulni. Hiányzik az angol nyelv. Szaszák Tamás: —Az utolsó négy napot együtt töltöttük. Minden olyan jó volt. Angliában ettem a legfinomabb pizzát. A hús is nagyon finom volt. Amikor honvágyunk volt, elmentünk egy magyar étterembe enni. Szabó Brigitta: —Az Erasmus+ projekttel kinyílt a világ előttünk. Önállóbbak, magabiztosabbak lettünk. Sok barátunk lett és pénzt is kereshettünk. 9-es korom óta vártam erre a lehetőségre. Azért jöttem ide, mert hallottam erről a projektről. Vígh Annamária: —Minden héten elmentünk felfedezni a vidéket, minden héten megünnepeltük valakinek a szülinapját. Buliztunk. A reggeli műszakot szerettem. Igaz, 10 órát kellett dolgozni, de 3-4 órás sziesztám volt. Az angolok és a külföldiek nagyon kedvesek, türelmesek. Nehéz volt visszajönni Magyarországra. Jancsó Brigitta: —Az ott megismert barátokkal sok alkalmam volt kirándulni és új helyeket felfedezni. Előtte még sosem jártam olyan gyönyörű helyeken, mint akkor. Kipróbáltam minden tengeri „herkentyűt”. A homár ízlett a legjobban. —A jövőt hogyan tervezitek ezek után? Szabó Brigitta: —Mindenkit visszahívtak dolgozni. Most nyaralunk egy kicsit. Az új barátainkhoz Spanyolországba utazom néhány napra. Utána visszamegyek dolgozni a hotelbe. Nem tudom meddig leszek ott. Jancsó Brigitta: —Nyaralunk Annamáriával Görögországban. És én is visszamegyek dolgozni, ahol voltam. Vígh Annamária: —Egyenlőre tervezem, hogy vissza szeretnék menni. Szaszák Tamás: —Először le kell vizsgáznunk. Egyetemre jelentkezem. Szeretnék kimenni Barcelonába. Rácz Tamás: —Hamarosan kiutazom egy rövid időre az Amerikai Egyesült Államokba.    
HŐSÖKET képeztek a Biztonság Hete rendezvényen

HŐSÖKET képeztek a Biztonság Hete rendezvényen

2019.09.25
2019 szeptember 24-én, a Csabagyöngye Kulturális Központban a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma tanulói és felkészítő tanáruk. A csapat tagok: Horváth Tímea, Horváth Mónika, Karajos Regina és Sztricskó Janka 10. évfolyamos egészségügyis és rendész tanulók, valamint Szilágyi Ágnes egészségügyi tanár. 
Szent-Györgyis tanulók kiállítása

Szent-Györgyis tanulók kiállítása

2019.09.23
Bauhaus 100 – ezzel a címmel nyílt kiállítás 2019 szeptember 18-án a Csabagyöngye Kulturális Központ Panoráma termében a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma iparművészeti tagozatos tanulóinak munkáiból. Szeretettel várunk minden Kedves érdeklődőt. (Fotók: Imre György)
Hagyomány és innováció a vidékfejlesztésben

Hagyomány és innováció a vidékfejlesztésben

2019.09.23
Ezzel a címmel tartottak szakmai konferenciát a Csabagyöngye Kulturális Központban, Békéscsabán. A rendezvényre a Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma tanulói is meghívást kaptak. Kovács Ágota és Lecskó Tünde kolléganők kíséretében a logisztikai- és szállítmányozási ügyintéző képzésben résztvevő diákjaink vehettek részt az eseményen. A rendezvényt Herczeg Tamás országgyűlési képviselő és dr. Kulcsár László a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Békés Megyei elnöke nyitotta meg. A konferencia témái között szerepelt a vidékfejlesztési program eredményei, a magyar agrár érdekek képviselete az Európai Parlamentben, továbbá a vidékfejlesztési célok, értékek a helyi agráriumban. 
Foucault 200 a Széchenyiben

Foucault 200 a Széchenyiben

2019.09.19
A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiumában ifj. Zátonyi Sándor mutatta be a Foucault-inga működését León Foucault francia fizikus, csillagász születésének 200. évfordulója alkalmából. Ez a program része a Foucault 200 elnevezésű országos eseménysorozatnak. A programon az intézmény saját diákjai mellett más iskolák tanulói is megnézhették a Foucault-inga bemutatót (Békéscsabai Kazinczy Ferenc Általános Iskola, Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium). Más programok is kapcsolódnak a rendezvényhez: – Előadás Foucault munkásságáról saját tanulóinknak,  – Nap fotózása és PPT készítése (egyéni projektmunkák, díjazással), – Foucault-inga modell és YouTube videó készítése (egyéni projektmunkák, díjazással), –  (poszterkiállítás az aulában),–  (poszterkiállítás a projekt anyagából, 2019. szeptember 23–27.)–  2019. szeptember 23–27. – Foucault élete és tevékenysége (poszterkiállítás az aulában), – Nap fotók (poszterkiállítás a projekt anyagából, 2019. szeptember 23–27.), – Online vetélkedő 2019. szeptember 23–27.
Szent-Györgyis íjász a dobogón.

Szent-Györgyis íjász a dobogón.

2019.09.19
A Magyar Íjász Szövetség Történelmi Íjász szakága a világhírű lovasíjász Kassai Lajos Kaposmérői birtokán rendezte meg szeptember 7-8-án az idei Nemzeti és Országos Bajnokságát, amelyen a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma 10. B osztályos, rendészetis tanulója, Kovács Réka kadet leány kategóriában ezüstérmet szerzett és lőeredményével a Magyar Íjász Szövetség első osztályú sportolói minősítését is megszerezte. Gratulálunk és további sikereket kívánunk Rékának!
Tanévnyitó a Vízműben

Tanévnyitó a Vízműben

2019.09.16
A nyári vakáció után ismét diákoktól hangos a Békéscsabai SzC Vásárhelyi Pál Szakgimnáziuma és Kollégiuma Deák utcai épülete. A több mint 500 tanuló számára az ünnepélyes tanévnyitó szeptember 2-án 9 órakor kezdődött. Papp Viktória 11. A osztályosunk Laczkfi János: Tanári ária című versével készült az eseményre. Schnider György igazgató úr alkalmi köszöntője mindenki számára tartogatott bátorító szavakat. Külön üdvözölte a 9. évfolyamot és osztályfőnökeiket: Pál Erna tanárnőt és a 9. A-t, Csüllögné Petz Monika tanárnőt és a 9. B osztályt, Seller Lászlóné tanárnőt és a 9. D-t, valamint a 9. E osztáyosokat és osztályfőnöküket, Subasicz Imréné tanárnőt. 116 diák lett ezen a napon vízműs! Igazgató úr nem feledkezett el azokról sem, akik az érettségi vizsgák után az alma materben folytatják technikusi tanulmányaikat (90 fő). A végzősök figyelmét pedig felhívta az utolsó év megmérettetéseire és szépségeire is. A tanévnyitónak volt egy rendhagyó mozzanata is. Az elmúlt tanév során a Fenntarthatósági Témahét programsorozatához csatlakozott egy diákkezdeményezés: Kovács Ákos 5/13. , Gyebrovszki Orsi és Balázs Anna 11. D osztályos környezetvédelmi technikusok minden osztály figyelmét felhívták a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára és arra is, hogy az egyéni tettek akár mozgalmat is indíthatnak a tisztább, élhetőbb, energiatakarékosabb jövő érdekében. Ők ezt tették és a Vízmű osztályai szelektív hulladékgyűjtő szemeteseket kaptak. A tantermekbe így egy papírhulladék- és egy műanyaghulladék-gyűjtő került. Az osztálypénz felhasználása mellett a kezdeményezést anyagilag támogatta Szarvas Péter, Békéscsaba Megyei Jogú Város polgármestere és az Ifjúsági Pályázat is. Az új szelektív szemeteseket igazgató úrtól az osztályok nevében jelképesen Gyebrovszki Orsi vehette át.Schnider György 2019/2020-as tanévre szóló jókívánságai zárták a tanévnyitót: kíván erőt, kitartást, kiváló versenyeredményeket, valamint sok-sok feledhetetlen vízműs emléket erre a tanévre is!Boldog új évet! Hajrá Vízmű!
Kollégiumi gólyatábor 2019

Kollégiumi gólyatábor 2019

2019.09.10
Hagyományunkhoz híven 2019 augusztusában is nagy várakozással töltött el bennünket, hogy megismerhessük az új kollégistáinkat. A gólyatáborban a fiatalokat négy csoportra osztottuk, majd a csoportvezetők irányításával megkezdődött a felkészülés az ügyességi versenyekre. Augusztus 27-én, kedden a békéscsabai Tourinform szervezésében városnézéssel vette kezdetét az eseménysorozat. Utunk során Zahorán Hilda idegenvezető lebilincselő előadásával mutatta be a tanulóinknak a város nevezetességeit, továbbá a klasszikus, régi hagyománnyal rendelkező látnivalókat. Túránkat a Munkácsy Emlékháznál kezdtük, ahol megtudtuk, hogy Munkácsy Mihály valójában nem itt született, hanem „csupán” itt járt iskolába. Ezután a tikkasztó melegben gyalogosan folytattuk utunkat a Gőzmalom tér felé. Ismertetést hallottunk a monumentális, neogótikus stílusban épült katolikus nagytemplomról, majd az utolsó állomáson az evangélikus nagytemplomot néztük meg közelebbről, és a csabai szlovákság életébe és történetébe pillanthattunk be. A túrához kapcsolódóan a diákok feladata az volt, hogy egy várostörténeti totót töltsenek ki, amely azt mérte, hogy mennyire sikerült megismerkedniük a várossal. A csapatok másik fele ezalatt ügyességi játékokon vett részt a Csaba Parkban, majd a vacsora után izgalmasabbnál izgalmasabb csapatépítő játékot játszhattak. Az 1. helyezett a I. csoport lett Gerzsenyi Richárd, Zlinszki Gréta és Kulcsár Csaba irányításával, a 2. helyezett a IV. csoport Keresztes Izabella, Nótári Csenge és Litauszki Márton vezetésével, a 3. helyezett a II. és III. csoport lett holtversenyben, vezetőik: Patai András, Czigla Ferenc és Vad Zoltán; Miklós Kata, Plenter Izabella és Szabó Martina. Az est fénypontja a gólyáknak rendezett tinidiszkó volt. Örülünk, hogy idén is sok fiatal diák tisztelt meg bennünket a bizalmával és színvonalas programsorozatot tudtunk megvalósítani. Bikfalvi Etelka
Évnyitó a Szent-Györgyiben

Évnyitó a Szent-Györgyiben

2019.09.10
Eljött egy újabb tanév a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiumának közel 1000 diákjának. A tanévnyitón a tanulók érdeklődéssel hallgatták Tálas Csaba igazgató nyitóbeszédét, majd a jól megérdemelt okleveleket és jutalmakat vehették át a diákok az elmúlt tanévben elért eredményeikért. Az ünnepségen Gonda Ádám diákpolgármester jelöltünk is köszöntötte a diákokat. Minden diákunknak és pedagógusunknak örömteli és eredményes tanévet kívánunk.
Szent-Györgyis „Spártai tanárok”

Szent-Györgyis „Spártai tanárok”

2019.09.10
A BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziumának tanári karának sokoldalúságát példázza, hogy két pedagógusa vett részt, és teljesítette sikeresen augusztus 24-én a Lengyelországban, Krynicán megrendezett Spartan Ultra terepakadályfutó versenyt. A verseny annak nehézsége miatt mindössze évente egyszer kerül megrendezésre a Közép-európai régióban. A csodálatos helyszínen nettó 50,5 kilométeres távval, 3235 méteres szintemelkedéssel, és 63 akadállyal kellett a résztvevőknek megküzdeniük, amely táv és szintemelkedés az akadályokkal együtt 53,1 kilométerre és 3497 méterre nőtt. 1144 versenyző vállalkozott a megmérettetésre, elsősorban a környező országokból, de sok más nemzetiség is képviseltette magát. Az induló 40 csapatból Salgótarjánnal vegyes csapatban a 3. helyezést szerezte meg a békéscsabai csapat. Szőke Gábor 11 óra 34 perces, Dános Mária 11 óra 38 perces idővel futott be. Ezúton is gratulálunk nekik az elért eredményekhez, amellyel nagyszerű példáját mutatják annak, hogy kitartó munkával minden cél elérhető.
Szent-Györgyis ápolók Máltán

Szent-Györgyis ápolók Máltán

2019.09.10
Egy hónapos gyakorlatra indult Máltára a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma 5 diákja az Erasmus KA1 Szakképzési mobilitás pályázatnak köszönhetően. A diákok, idősek otthonában teljesítik gyakorlatukat, szabad idejükben pedig felfedezik e csodálatos sziget szépségeit. A diákokat Andó Mónika és Zöldné Pap Klára tanárnő kíséri.
Infrastrukturális fejlesztés a Széchenyiben

Infrastrukturális fejlesztés a Széchenyiben

2019.09.02
A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiumában sikeres beruházás valósult meg. A harmadik emeleten három tanterem került kialakításra. Az átadó ünnepségen jelen volt Mucsi Balázs Sándor, a Békéscsabai Szakképzési Centrum főigazgatója, Szarvas Péter Békéscsaba polgármestere, Herczeg Tamás országgyűlési képviselő.
Erasmus+ tanévnyitó

Erasmus+ tanévnyitó

2019.08.23
Augusztus 22-én a Békéscsabai Szakképzési Centrum főigazgatói irodájában találkoztak a tagiskolák Erasmus+ projektjeinek koordinátor pedagógusai, illetve a megvalósításban kulcsszerepet játszó kollégáik. A tanévnyitó találkozó immár hagyományosnak tekinthető, mely során áttekintésre kerülnek az elmúlt tanév projekt eseményei és az előttünk álló tanév feladatai. A BSZC iskolái évek óta aktívan részt vesznek az Erasmus+ programban, mely segítségével tanévente átlagosan 300 tanuló és tanár számára biztosítanak mobilitási lehetőséget, azaz külföldi tapasztalatszerzést szakmai gyakorlatok, tanulmányutak, továbbképzések formájában. A nyáron induló új projektek 180 millió forintnak megfelelő euró támogatással 350 mobilitást megszervezését teszik lehetővé 2021 végéig.
Szent-Györgyis tanárok kiállítása

Szent-Györgyis tanárok kiállítása

2019.08.10
Szeretettel várunk minden érdeklődőt a BSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Kollégiuma két pedagógusának Veszpi Andrea és Gugolya Márta augusztus 13-án 17-kor nyíló kiállításán, a békéscsabai Csabagyöngye Kulturális Központban!

"Európa határok nélkül! - a Kerisekkel"

2019.07.22
című Erasmus+ szakképzési mobilitási projekt bemutatása 2017-1-HU01-KA116-035734 (2017.06.01. – 2019.05.31.) A projekt háttere: A Békéscsabai SZC Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája már 2004 óta aktívan közreműködik nemzetközi projektekben. Évek óta részt veszünk ERASMUS+ és Határtalanul! pályázatokban, melyek segítségével számos partnerrel alakíthattunk ki megbízható, jól működő kapcsolatot. A 2017 és 2019 közötti pályázatunkban elsősorban azok a partnerek jelennek meg, akikkel már több sikeres ERASMUS+ projektet valósítottunk meg. Az eredményes munka annak is köszönhető, hogy, az elmúlt időszakban egyre több kollégánk csatlakozott ahhoz a kezdeti 2-3 fős csapathoz, amely ezeket a nemzetközi együttműködéseket megvalósítja. A tanári kar erősödő támogatása mellett egyre több diákunk is aktívan érdeklődik a meghirdetett mobilitások iránt.   A projekt célja: Célunk, hogy tanulóink számára minél szélesebb körű látóteret biztosítsunk az általunk oktatott szakmák vonatkozásában. A gyakorlatorientált, piacképes képzésekhez kitűnő lehetőséget nyújtanak a hazánkban is egyre gyakrabban megvalósuló külföldi – elsősorban uniós országokat célzó – mobilitások, amelyek arra ösztönzik intézményünket, hogy aktívan részt vegyünk ezekben a nemzetközi projektekben, így tovább folytassuk a sikeres mobilitásokat a jelenlegi ERASMUS+ programban is. A pályázati források segítségével diákjainknak, kollégáinknak külföldi gyakorlati lehetőségeket és szakmai továbbképzéseket biztosíthatunk a kereskedelem, a vendéglátás és a turisztika területén. A nemzetközi kapcsolataink lehetővé teszik mind a tanulóink, mind a tanáraink számára, hogy összehasonlítsák a külföldi és a hazai ismereteket, adaptálják a megszerzett tapasztalatokat és a tananyagokat újabb szakmai tartalommal töltsék fel.   A résztvevők száma és szakmai háttere: Tanulók esetében: A 2017 és 2019 közötti időszak pályázatába a vendéglátás - turisztika szakmacsoportból 10 szakács, 6 pincér, 13 vendéglátásszervező-vendéglős, 2 vendéglátó eladó, 6 cukrász és 3 pék tanuló került be, valamint 5 fő a turisztika szervező, értékesítő szakma területéről. A vendéglátásszervező tanulók esetében mind a 13 fő a pincér szakmát választotta szakmai gyakorlatnak, a 2 fő vendéglátó eladó tanulóból 1 fő pincérként, 1 fő szakácsként tevékenykedett a mobilitás ideje alatt. A programba a kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció szakmacsoportból 7 eladó és 4 kereskedő került bevonásra. A 2017-2019-es projekt előnyeiből összesen 19 fő hátrányos helyzetű tanuló részesült, ebből 7 fő hátrányos helyzetű településről származik. A mobilitásokon résztvevőknek közel a fele kiskorú, összesen 27 tanuló. Tanárok/oktatók esetében: A tanári/oktatói mobilitáson 17 fő vett részt kereskedelem és vendéglátás - turisztika területéről. Örömmel tölt el bennünket az a tény, hogy a külföldi tanulmányutaknak, szakmai továbbképzéseknek köszönhetően kompetenciáik fejlődtek, módszertanilag megújultak, ezáltal nőtt munkavégzésük színvonala, hatékonysága. Az új élményeket, a megszerzett tapasztalatokat beépítik az általuk oktatott tantárgyba, például a mobilitást követően szakács oktatóink bevezették, hogy minden tanévben egy hétig a mediterrán partnerországok jellegzetes ételeinek elkészítését mutatják be diákjainknak, ezzel is színesítve a tananyagot. Kísérők: A projekt sikeres lebonyolítását 12 fő kísérőtanár segítségével valósítottuk meg. Jelenlétükre azért van szükség, mert a mobilitásban résztvevő tanulók között szinte minden csoportban jelen van minimum egy fő kiskorú vagy hátrányos helyzetű diák. Jelenlegi pályázatunkban 19 fő hátrányos helyzetű és 27 fő kiskorú tanuló vett részt.   Megvalósított tevékenységek és elért eredmények: A projekt keretén belül igyekszünk egyre több tanulót és kollégát bevonni a külföldi mobilitásokba, lehetőséget biztosítva ezzel a szakmai továbbfejlődésre. Ennek érdekében a mobilitásokat minden potenciális fórumon meghirdetjük diákjaink és munkatársaink számára. A 2017 és 2019 közötti pályázati időszakban 56 tanuló töltött egy hónapos szakmai gyakorlatot külföldön 7 különböző célországban. A résztvevő diákok megoszlása a következők szerint alakult: 71% a vendéglátóipar, 20% a kereskedelem, a többi a turisztika ágazatból került a programba, akikre jellemző, hogy eltérő családi háttérrel és felkészültséggel, különböző motivációval és tanulási igénnyel érkeznek az iskolánkba. A kiutazások előtt tartott lélektani, kulturális, szakmai és szaknyelvi felkészítőkön igyekeztünk ezeket a különbségeket minimalizálni és törekedtünk a csoportkohézió megerősítésére. Mindezt sikeresen teljesítettük a résztvevők visszajelzései alapján. Békés megye társadalmi és szociális helyzete alapján kiemelten elmaradott terület, így küldetésünknek tekintjük, hogy minél több hátrányos helyzetű tanuló vegyen részt a mobilitásokban és lehetőséget kapjon külföldi szakmai gyakorlaton való részvételre. A pályázati időszak alatt 19 hátrányos helyzetű és 27 kiskorú tanulót sikerült kiutaztatni a külföldi partnereinkhez. A képzési színvonalunk növelése érdekében új partnerszervezeteket is bevontunk a projektben a már meglévő fogadóintézmények mellé. Célunk, hogy bővítsük, színesítsük kapcsolati rendszerünket, és új ismeretszerzési lehetőséget is biztosítunk tanáraink és diákjaink számára. Ilyen például a Lobogó Panzió, Homoródfürdő, Romániában vagy a Mobilityfriends, Barcelos, Portugáliában. Mindkettő iránt nagy érdeklődés volt már a pályázat kezdetekor. Mindez arra ösztönöz bennünket, hogy a következő mobilitások alkalmával is újabb partnereket vonjunk be, ezzel is növelve a potenciális gyakorlati lehetőségek számát. Az ERASMUS+ mobilitások által arra törekszünk, hogy iskolánk profilját figyelembe véve - tanulóink és tanáraink számára minél szélesebb körű „jó gyakorlatot” biztosítsunk, támogatva ezzel a tudás, a tanulás és a tanítás rendszerét az ECVET elveknek megfelelően mind a kereskedelem, mind a vendéglátás, mind a turisztika területén. A projekt az Európai Bizottság Erasmus+ programjának támogatásával valósult meg. Támogatási összeg: 136.891,00 €.

A Nemzetközi gyakorlatok és tapasztalatok a szakképzésben 2017-2019

2019.07.18
című Erasmus+ szakképzési mobilitási projekt bemutatása 2017-1-HU01-KA116-035504 (2017.06.01. – 2019.05.31.) A Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiumának célja, hogy a szakképzést összhangba hozzuk a társadalom szükségleteivel, erősítsük a kapcsolatainkat a gazdasági élet szereplőivel, aktívan részt vegyünk innovációs folyamatokban, hosszan tartó aktív kapcsolatot alakítsunk ki külföldi társszervezetekkel, minőségi szakképzésünkkel pozitív irányba befolyásoljuk környezetünket, segítsük elő annak társadalmi-gazdasági fejlődését Trefort Ágoston életművéhez méltóan. Jelen projekt hozzájárult iskolánk stratégiai céljainak eléréséhez a nemzetköziesítési stratégiánkban megfogalmazott céljainkkal összhangban. Projektünk nagyobbik elemét a diák mobilitások képezik, a megvalósítási időszakban 70 diák kiutazását bonyolítottuk le 18 turnusban. A célországok kiválasztásának legfőbb szempontja a magas szintű tudás megszerzésének lehetősége, az üzemi és az iskolai gyakorlat során megszerzett tapasztalatok hasznosíthatósága volt. A gyakorlatok döntő többsége (54 fő) tényleges üzemi körülmények között valósult meg. Törekedtünk arra, hogy a kiutazók minél több szakterületet fedjenek le. A mobilitások lefedték az elektronika-elektrotechnika, a közlekedés, az automatizálás, az informatika, a gépészet, valamint az épületgépészet szakterületeit, 13 szakmában. Így teljesült tehát az, hogy az iskolánkban tanított összes szakterület (szakmacsoport) aktívan részt vesz az Erasmus mobilitási gyakorlatokban. A fogadó országok tekintetében, a hagyományos európai célországaink mellett (Finnország, Észtország, Spanyolország, Olaszország, Málta) a környező országok (Románia, Szlovákia) magyarlakta területein lévő iskolákkal is szoros kapcsolatokat ápolunk. Nemzetközi kapcsolatainkra a kölcsönösség jellemző, nagy számban fogadunk a partnerintézményektől diákokat, tanár kollégákat, biztosítjuk a magyarországi programjaikat. A finanszírozás tekintetében előnyben részesítjük a nonprofit fogadópartnereket, a költséghatékony forrásfelhasználást. A diák mobilitások esetén kísérőtanárok csak indokolt esetben és időtartamban vesznek részt az utakon (jelen projektben 20 kiutazás történt). Kapcsolataink nem ragadnak meg a mobilitások szintjén, hosszú távú aktív szakmai együttműködésekre törekszünk. A megye gazdálkodó szervezeteinek nemzetközi versenyben kell tevékenykedniük, ezer szállal kötődnek az Európai Unió piacaihoz, ezért elvárás, hogy európai színtéren is versenyképes, nyelvtudással, külföldi munkatapasztalatokkal rendelkező szakembereket képezzünk. A diák mobilitások elősegítik ezt, kialakítják tanulóinkban az európai állampolgárság érzését. Projektünk kisebbik elemét a szakértői mobilitások képezik, a megvalósítási időszakban 37 szakképzési szakértő kiutazását bonyolítottuk le 4 turnusban. Szakértői tanulmányutak esetén elsődleges cél a pedagógus kollégák számára a naprakész, piacképes szaktudás biztosítása, a legújabb eredmények megismerése és ezek alkalmazása az oktatás folyamán. Ennek érdekében minden tanulmányút esetében az oktatásban alkalmazható tananyagelemeket készítettünk, ezeket alkalmazzuk és terjesztjük a társintézetek körében. Az intézetünkben létrejött innovációs csoport sokrétű tevékenységet végez, ebbe beletartozik a tananyag fejlesztés, műszaki fejlesztés, ezeket közösen végezzük hazai és külföldi társszervezetekkel. Napjaink új kihívása a zéró energiafelhasználású épületek műszaki megoldásainak oktatásban való alkalmazása, ezért a szakértői tanulmányutak elsődlegesen erre a területre koncentrálnak. A jelen projektben kiutazó épületgépész, épület automatizálási és villamosipari területen oktató valamint az indirekt módon kapcsolódó szakterületeken dolgozó kollégák tevékenysége eredményeképpen új tananyagelemeket dolgoztunk ki, az oktatás színvonala ezáltal növekszik iskolánkban. A kiutazások során törekszünk arra, hogy minél több kolléga vegyen részt a megvalósításban. A minőség biztosítása miatt a szakértői tanulmányutakra alkalmanként egy-egy külső résztvevőt is meghívunk. Tevékenységünket az Óbudai Egyetemmel, az ÉMI Nonprofit Kft. Fejlesztési Igazgatóságával, valamint az iskolánk képzéseihez kapcsolódó ipari vállalatokkal (Linamar Hungary Zrt, Alföldvíz Zrt) szoros együttműködésben valósítjuk meg. Részvételük emeli a minőséget, naprakész kapcsolatot teremt iskolánk és más meghatározó intézmények, cégek, illetve a duális képzésben részt vevő vállalatok között.   Partner szervezetek: Tallinna Polütehnikum, Észtország Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Finnország SATAKUNNAN KOULUTUSKUNTAYHTYMA, Finnország IZI Ltd, Málta TRAINING TO MALTA, Málta Istituto di Istruzione Superiore F. Corni Liceo e Tecnico, Olaszország Autogroup-Simo SRL, Románia SC STATOR AC SRL, Románia EUROPEAN TRAINING PARTNER SL, Spanyolország EUROPROYECTOS ERASMUS PLUS SL, Spanyolország Tenerife Job Training S.L., Spanyolország Stredna odborna skola technicka - Muszaki Szakkozepiskola Komarno, Szlovákia A projekt az Európai Bizottság Erasmus+ programjának támogatásával valósult meg. Támogatási összeg: 188.424,00 €. A projekt résztvevőinek munkanaplóiból készített válogatás itt tekinthető meg: Trefort dokumentumok
Szent-Györgyis nyomdászok nyári gyakorlata.

Szent-Györgyis nyomdászok nyári gyakorlata.

2019.07.12
„Hát eljött ez is, holnap véget ér a 4 hetes nyári gyakorlat.Megküzdöttünk az elemekkel, mert csak ezen a héten volt kegyes hozzánk az időjárás, többnyire a hőség volt a legnagyobb ellenfelünk, de végül jó kis folyóirat oldalpárok születtek.Nagyon büszke vagyok a tizenegyedikes nyomdaipari technikusaimra, hiszen a kiadványszerkesztés nem a fő szakjuk.Engedélyükkel osztom meg az egyik munkájukat, ahol pontosan kellett reprodukálniuk egy már megjelent folyóiratot, mindenkinek mást. Szöveget gépelni, képeket keresni, maszkolni, betűtípusokat beazonosítani, mérni, számolni, tabulálni, 'leolvasni' a meglévő tipográfiai tervet és ugyanazt előállítani Adobe programokkal. Ezen keresztül sikerült elsajátítaniuk jó pár fortélyt és találtunk is bőven tördelési hibákat a nyomtatott anyagban, amiket persze ők már nem követtek el.A jutalom a holnapi utolsó napon, hogy kinyomtatjuk őket és persze egy közös palacsintázás, úgyhogy megyek is a konyhába.” Kaposvári Zsuzsanna tanárnő.
ÉRETTSÉGI UTÁN SZEREZHETŐ SZAKKÉPESÍTÉSEK NAPPALI TAGOZAT

ÉRETTSÉGI UTÁN SZEREZHETŐ SZAKKÉPESÍTÉSEK NAPPALI TAGOZAT

2019.07.09
Tanévzáró a Keményben

Tanévzáró a Keményben

2019.07.04
A BSZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziumában 2019. június 28-án pénteken megtartottuk a Tanévzáró ünnepséget. A Kemény Gábor Iskolai Alapítvány és az Iskolai Szülői Szervezet jóvoltából nagyon sok jutalomkönyvet adhattunk át az eredményesen tanuló diákoknak. A következő héten a 10.,11. évfolyam a kötelező nyári gyakorlatát kezdi meg, a 9. évfolyamosok pedig hozzákezdenek az 50 óra közösségi szolgálat teljesítéséhez. A nyárra kívánunk mindenkinek aktív, élménydús pihenést, feltöltődést.
Nyári matektábor a Széchenyiben

Nyári matektábor a Széchenyiben

2019.07.02
A Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma júliusban nyári matektábort indított hagyományteremtő szándékkal a 7. évfolyamos tehetséges diákok számára Schédl Ilona vezetésével. A változatos programok megvalósításában közreműködik Matyuska Ferenc és Szabóné Bojtor Anikó.

Zwack tábor

2019.07.01
Az általános iskola felső tagozatosait várta a BSZC Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája abba az izgalmas táborba, mely az intézményben elsajátítható szakmák rejtelmeibe engedett bepillantást. Az iskola idén két turnust is meghirdetett azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a jövőbeli pályaválasztók kipróbálhassák magukat a különböző szakmákban. Az első napon a kereskedő-eladó szakma került a középpontba: csodaszép díszcsomagolásokat készíthettek, de a tanboltban pénztárgépet kezelhettek, mérési gyakorlatokat végezhettek, szeleteltek, csomagoltak és a saját tízóraijukat és uzsonnájukat is maguk készíthették el a biztosított alapanyagokból. Kedden a dekoratőrök munkájával ismerkedhettek, miközben az iskola az ő általuk készített alkotásokkal szépült meg. Szerdán szakácskodtak a kisdiákok: maguk főzték meg az ebédjüket. Répakrém – és erdei gyümölcsleves került terítékre első fogásként, majd a kedvencüket választhatták: ki-ki gyrost vagy hamburgert készíthetett. A fűszereket az iskola kertjéből szedték az ízesítéshez. A desszert sem maradt el: délután palacsintasütéssel telt az idő és a pocakok. Csütörtökön reggel korán keltek a kisdiákok. A Sütőker Zrt-nél tettek látogatást majd visszatérve a látottakat hasznosították: a pék és cukrász szakma oktatóival brióst és linzert sütöttek, majd délután még marcipánfigurákat is készíthettek. Pénteken a zárónapon a héten tanultakat is hasznosítva a vendéglátással, pincérkedéssel ismerkedhettek. Gyönyörűen terítettek asztalt, a szalvétahajtogatás rejtelmeibe is bepillantást nyerhettek, de e mellett a vendéglátás etikettjéről is szó esett, felelevenítve már meglévő ismereteiket. Ezeken túl pedig minden nap vetélkedőkön, quiz-játékokon vehettek részt. A maradandó élmények mellett kézzelfogható ajándékkal is távozhattak a kisdiákok: mindenki jutalma egy oklevél volt, mely tanúsítja, hogy sikeresen teljesítette a szakmai alapozó hetet.
Szakmai gyakorlatok az EDUPOLI-ban és a Vitalis GmbH szervezésében

Szakmai gyakorlatok az EDUPOLI-ban és a Vitalis GmbH szervezésében

2019.06.25
2017-1-HU01-KA102-035745 (2017.01.01. – 2019.06.30.) A projekt az Európai Unió Erasmus+ programjának keretében a Tempus Közalapítvány támogatásával valósult meg. A Békéscsabai SZC Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakgimnáziuma tanárai és diákjai 2005 óta vesznek részt mobilitási projektek és kompetenciafejlesztést célzó uniós pályázatok megvalósításában. A 9-12., valamint a 13. évfolyam szakképzésének megtámogatása ösztönözte az intézményt a külföldi szakmai tapasztalatok megszerzése érdekében az ERASMUS+ pályázat megírására. A 2017-es pályázatunk elbírálását követően, intézményünknek lehetősége nyílt 42 tanuló külföldi szakmai gyakorlatának megvalósítására külföldi szakképző iskolák és vállalatok segítségével. Külföldi partnereinket (EDUPOLI, Vitalis GmbH, STEP) a BSZC partneri hálózatából választottuk ki. A kiválasztásánál figyelembe vettük a felmerült képzési igényeket, a meglévő partnerek közül kiválasztottuk azon fogadókat, akiknek a segítségével a tervezett külföldi szakmai gyakorlatok megvalósíthatóak. A projekt célja a résztvevők szakmai, idegen nyelvi, személyes, módszertani, digitális, interkulturális, kompetenciának fejlesztése; a külföldön szerzett tanulási eredmények elismerésének megvalósítása; a projekt eredményeinek és dokumentumainak hasznosítása; aktív nemzetközi kapcsolat fenntartása a fogadó szervezettel és a gyakorlati képzést megvalósító vállalatokkal.   A résztvevők összetétele 12 fő autószerelő (13. évfolyam) 12 fő logisztikai és szállítmányozási ügyintéző (13. évfolyam) 18 fő logisztikai és szállítmányozási ügyintéző (11. évfolyam)   A németországi mobilitást (11. évfolyamosok) a tanulók összefüggő szakmai gyakorlataként fogadtuk el, a spanyolországi esetén (13. évfolyamosok) pedig a szakmai gyakorlat tantárgyaiból kaptak érdemjegyet a leadott munkájuk alapján (munkanapló, beszámoló, értékelőlap); A projekt célkitűzései teljesültek, hiszen már a 2018/2019-es tanév végére sikerült elérni a tervezett 12 fő tanulói számot, akik külföldön teljesíthették szakmai gyakorlatukat. Ezt a létszámot a következő tanévben is tervezzük megtartani. A program keretében 5 kiutazás történt: 2017. 11. 02. – 2017. 12. 03. Finnország- Porvoo 2018. 03. 01 – 2018. 04. 01.Spanyolország - Sevilla 2018. 07. 01. – 2018. 07. 30. Németország - Lipcse 2018. 11. 03. – 2018. 12. 02.Spanyolország - Sevilla 2019. 03. 09. – 2019. 04. 09.Spanyolország - Sevilla   Megvalósított tevékenységek I. Előkészítő szakasz A munkaprogramot közösen terveztük a partnerekkel, figyelembe véve az igényeket. A szaktanárokkal, szakmai vezetőkkel történt megbeszéléseken áttekintettük az érintett szakmák, szakterületek képzési igényeit, a helyi tantervi programokat, és a külföldi gyakorlati helyek, fogadó szervek profiljának ismeretében összegyűjtöttük a megvalósítható tevékenységeket. Az iskola tanulóinak, tanárainak tájékoztatása a pályázási lehetőségről. A jelentkezők értékelését, kiválasztását a projekt koordinátor, a szaktanárok, az osztályfőnökök és az iskolapszichológus végezte a motivációs levelek és begyűjtött információk alapján egy közös megbeszélésen. Pót résztvevők kiválasztására is sor került, akik részt vettek a felkészítő órákon, visszalépés vagy egyéb okból bekövetkező kiesés miatt. Szerződéskötés a fogadó és küldő intézmény között, a felkészítő tanárokkal, valamint a kiutazó résztvevők és a kísérő személy között. A kiválasztott tanulók felkészítése (nyelvi, kulturális, szakmai, lélektani) a pályázó intézményben, a tanítási órák után, a kiutazást megelőző 3 hónapban. Vezetői az iskola dolgozói, akik több éves gyakorlattal rendelkeznek mobilitásban résztvevők felkészítésében. A felkészítési terv kidolgozásakor figyelembe vettük az elmúlt évek tapasztalatait (időtartam, tartalmi elemek).   II. Megvalósulás szakasza A projekt koordinátor szervezte meg a kiutazást, melyet egyeztetett a résztvevőkkel és a fogadókkal. A partnerintézményeknél biztosítottak voltak a megvalósítás személyi és tárgyi feltételei. Tanulóink, munkatársaink számára megfelelő szakmai programot szerveztek, összhangban az elérendő tanulási eredményekkel. Segítséget nyújtottak a helyi közlekedés megvalósításában. Közvetítésükkel történt a szállás lefoglalása, étkezés megszervezése. A szerződés szerinti időtartamban megvalósultak a szakmai gyakorlatok.   III. Záró szakasz A program dokumentációit összegyűjtöttük (tanulói munkanaplók, kísérő tanár beszámolója, értékelőlapok, igazolások, tanúsítványok). A projekt csoport megbeszélésen értékelte a beszámolókat (tanulói és tanári), értékelő lapokat, áttekintették a fogadó intézmény értékelését. A záró értékelést a disszeminációs terv részeként megismerte a küldő intézmény vezetősége és tantestülete, így további projektek kidolgozásánál hasznosíthatóvá válik.   A projekt eredményei A résztvevők beszámolókat, fényképeket és videókat, munkanaplókat készítettek a szakmai gyakorlatról, jegyzőkönyvek készültek a megbeszélésekről; A résztvevők egyéni készségei, képességei fejlődtek, a szakmai motivációjuk erősödött; Az iskola szakmai gyakorlatainak minősége javult, a szakképzés színvonala emelkedett; A külföldi szakmai képzésben résztvevő tanulók létszáma nőtt.   A projekt hatásai Projektünkkel a szakképzést népszerűsítjük és erősítjük, növeljük a képzés színvonalát és eredményességét. Célunk, hogy a régiónkban minél többen válasszák az általunk kínált szakmákat, melyek folyamatos képzésének szükségességét a régió cégeinél, vállalatainál történt igényfelmérések is alátámasztanak. Úgy gondoljuk, ha olyan tanulók kerülnek ki a munkaerőpiacra, akik külföldi szakmai tapasztalattal rendelkeznek, valamint hazai képzésüket naprakész tudással, folyamatosan megújulni képes, innovatív oktatási módszereket alkalmazó szakemberek irányításával szerzik, az növeli nemcsak a mi iskolánk képzésének hírnevét, hanem az érintett cég, vállalat presztízsét is, ahol a magas színvonalon képzett szakemberek kezdhetik meg náluk a munkát. Az iskolánkban működő pályakövetési rendszerrel nyomon tudjuk követni, hogy tanulóink milyen sikerrel tudtak elhelyezkedni régiónkban, és ehhez milyen mértékben járult hozzá a külföldön szerzett tapasztalat.   A résztvevő tanulókra Eredmény: 42 résztvevő szakmai gyakorlata megvalósul, elismerésre kerül. Hatás: a külföldi szakmai gyakorlat eredményeképpen kompetenciái fejlődtek, ezáltal eredményesebben teljesítette/teljesíti a képzés követelményeit; erősödött motivációja, a szakma iránti elhivatottsága; határozottsága, kezdeményezőkészsége javult; fejlődött kommunikációja.   A pályázó iskolára Eredmény: 42 tanuló külföldi képzése megvalósult a pályázati forrásból, az intézményi dokumentációba beépültek a mobilitás hasznosítható elemei. Hatás: a mobilitásba bevont szakmák presztízse nőtt; erősödött humánerőforrás bázisa, fejlődtek a munkatársak kompetenciái; nőtt a munkatársak közötti együttműködés, az egymástól való tanulás, mely hozzájárul a képzés színvonalának emeléséhez; a külföldi mobilitási projektek népszerűsége növekedett, nőtt az igény külföldi szakmai gyakorlaton történő részvételre; a fogadó szervezetekkel való kapcsolat mélyült; nőtt az iskola presztízse, beiskolázásnál szempont a külföldi szakmai tapasztalatszerzés lehetősége; szélesebb körű lett az Europass dokumentumok ismertsége.   Rövid távú hatás A választott szakképzések központi programjaiban megfogalmazott külföldi szakmai gyakorlati tapasztalatok megszerzése hatékonyan teljesül; A képzés elismeréseként Europass mobilitási igazolványt kapnak a résztvevők, a gyakorlat eredményességét igazolva.   Hosszú távú hatás A disszeminációs lehetőségekkel a médián keresztül tudósítunk a megvalósított gyakorlatról, amelynek pozitív hatása várható az iskolába jelentkező tanulók létszámának emelkedésében; A kiutazó diákok munkavállalási esélyeit, munkaerőpiacon való érvényesülését segíti a projekt, a nemzetközi környezetben szerzett munkatapasztalattal, az elsajátított korszerű ismeretekkel és a használt idegen nyelvű hétköznapi és szakmai nyelvtudással; A projekt eredményeinek és dokumentumainak hasznosításával a szakképzés színvonala emelkedik.  
Kerékpáros városnézés

Kerékpáros városnézés

2019.06.24
A békéscsabai Tourinform iroda és a Békéscsabai Turisztikai Egyesület szervezésében 2019. június 11-én kerékpáros városnézésen vettünk részt Békéscsabán. Utunk során Zahorán Hilda idegenvezető lebilincselő előadásával mutatta be a tanulóinknak a város új, turizmushoz kapcsolódó fejlesztéseit, továbbá a klasszikus, régi hagyománnyal rendelkező látnivalókat. Túránkat a Körösök Völgye Natúrparkból indítottuk, ahol is kerékpárra pattantunk, és a tikkasztó melegben folytattuk utunkat a Malom tér felé. A Csaba Parkban részletes tájékoztatást kaptunk a helyi, népi építészeti stílusban épülő podsztyenás házakról, majd a következő állomáson , a Munkácsy Emlékháznál megtudhattuk, hogy Munkácsy Mihály valójában nem itt született, hanem „csupán” itt járt iskolába. A Fiume Szállodáról megtudtuk, hogy az akkor épülő Alföld-Fiume vasútvonalról kapta a nevét, továbbá láthattuk a monumentális, neogótikus stílusban épült katolikus nagytemplomot. Az utolsó állomáson az evangélikus nagytemplomot ismerhettük meg közelebbről, és a csabai szlovákság életébe és történetébe pillanthattunk be. Bízunk abban, hogy a kirándulás alkalmával az élményeken keresztül elő tudtuk segíteni tanulóink kulturális fejlődését. Bikfalvi Etelka
Békéscsaba Center of Vocational Training
5600 Békéscsaba, Gyulai út 32/1. centrum@bszc.hu 06 66/441-314
felnőttképzési nyilvántartási szám: E-001278/2015
Békéscsaba Center of Vocational Training
5600 Békéscsaba, Gyulai út 32/1.
06 66/441-314
felnőttképzési nyilvántartási szám: E-001278/2015