Ugrás a fő tartalomra

5600 Békéscsaba, Gyulai út 32/1.


66/441-314

Széchenyi 2020

Projektek


Playing with the Play

Projekt szerződésszáma: 2021-1-FI01-KA220-SCH-000027710  

Projekt időtartama: 2021.12.01. – 2023.11.30.

A projekt az Európai Unió Erasmus+ programjának pénzügyi támogatásával valósul meg, támogatási összeg 35845 euró.

A projekt bemutatása:

A projekt háttere:

„A dráma olyan cselekvés, amikor a képzeletet arra használjuk, hogy valaki mássá váljunk, mint önmagunk. A tanulók képesek arra, hogy különböző nézőpontokból tanuljanak, és elképzelt forgatókönyv szerint viselkedjenek.” (Mandie Moore, 2004)

Az érintett partneriskolák igényeit felmérve, Swot analízis készítését követően, létrehoztuk a "Playing with the play” nemzetközi együttműködéssel megvalósuló projektet, az ismeretek és készségek megszerzése, valamint az oktatás minőségének javítása érdekében.

Projektünk támogatja a diákcsoportok nemzetközi cseréjét a tolerancia és a társadalmi befogadás előmozdítása érdekében. Fő célunk a résztvevők érdeklődésének felkeltése a projektben résztvevő országok történelme és mindenekelőtt irodalma iránt. A fiatalok tudása ezen a területen hiányos. Mindezt a projekt indítása előtt végzett felmérés támasztja alá. A színház és az irdalom a szabadidő eltöltésének érdekes alternatívája lehet. 

A projekt témájának megválasztásakor a fiatalok magaskultúra iránti érzékennyé tétele vezérelt bennünket. Úgy tűnhet, hogy a színház mint szórakozási és szabadidős forma fokozatosan hanyatlik. Lassan "elit" szórakoztatássá válik, csak a kiválasztottaknak. Az intelligenciához társítják, és azt gondolják, hogy "közönséges", illetve fiatal emberek nem járnak színházba, mert úgysem tudják megérteni. Mindeközben azonban a szépsége éppen abban rejlik, hogy univerzális, és mindenki számára nyitott, aki meg akarja tekinteni. A jó színházi előadás az, amelyen mind a szerepet játszó színészek, mind a közönség részt vesz. Sőt, az előadás minden eleme –a fény, a zene, a díszlet–, olyan külön élményt ad, amelyet később sem lehet elfelejteni. A színház ezért az egyik legjobb szórakozási forma, amelyet az ember csak létrehozhatott; és megéri minél korábban bemutatni a fiatalok számára.

A projektben való részvétel hozzájárul a diákok és tanárok kulturális tudatosságának növeléséhez, a tanulók látókörének szélesítéséhez, tanulási motivációjuk növeléséhez és szociális készségeik erősítéséhez. A projektben való részvétel lehetővé teszi diákok, tanárok, munkatársak számára, hogy megismerjék az európai országokat. Dráma használata a projekt fő eredményének létrehozásához; amely egy színdarab lesz "Ugyanazt az Európát álmodjuk" címmel, a részvevők által írva és előadva; átfogó személyiségfejlesztési módszereként működik, ugyanakkor a társadalmi életre felkészítő módszer, az iskolai tanulást támogató didaktikai módszer, valamint a művészi tehetségek felfedezésének, fejlesztésének és nevelésének módszere is, beleértve a színészi és irodalmi készségek fejlesztését. Ennek a módszernek a gyakorlati ismerete hasznosnak bizonyulhat, hiszen hitük szerint a jelenlegi tanítási eljárások a legtöbb oktatási rendszerben nem megfelelőek, mivel a tanulók képességeinek csak 10%-át használják ki. Olyan tevékenységeket kell megvalósítani, mely fejleszti a tanulók képességét különböző, fontos szituációk kialakítására, ezzel segítve őket veleszületett rugalmasságuk felszabadításában, hogy megértsék magukat és másokat. Sokszor csak azt érthetjük meg teljesen, amit közvetlenül átéltünk. A tapasztalati tudásra emlékszünk a legjobban, a drámajáték pedig ilyen önvizsgálati helyzeteket biztosít. A módszer fejleszti a résztvevők intellektuális képességeit, nem kész formában adva át tudást, hanem keresésre ösztönzi őket. A számtalan mozgásos gyakorlatnak köszönhetően biztosítja a testi fejlődést, illetve a mozgás révén történő megnyilvánulási lehetőséget.

A projekt célja a kulcskompetenciák fejlesztése a drámajáték, mint a nem formális tanítási módszer alkalmazásával. A megvalósított tevékenységek lehetővé teszik a tanulók önbizalmának, önértékelésének és a társadalomban történő aktív szerepvállalásának fejlesztését. A tanulást és a tanítást vonzóbbá, ennek eredményeként hatékonyabbá és motiválóbbá teszi, ami különösen fontos fontos a készségek és kompetenciák minőségének és relevanciájának javításában.

A projekt konkrét céljai:

- kulcskompetenciák fejlesztése, mindenekelőtt az angol nyelv használatának fejlesztése,
- modern technológiák használatának növelése,
- ismeretek elsajátítása a partnerországok irodalmáról,
- a partnerországok kultúrájának megismerése,
- a fiatalok megtanulják, hogyan szerezzenek tudást színdarabok elkészítésével és bemutatásával,
- a tanulói tanulásszervezés különböző technikáinak elsajátítása, munkájuk értékelése,
- tanácsot, információt és támogatást adni, ha a tanulóknak erre szükségük van,
- olyan kompetenciák fejlesztése, mint a kreativitás, az innováció és a vállalkozói készség,
- a tanuló átfogó személyiségfejlődésének fejlesztése tudásának bővítésével, valamint kielégíteni, illetve felébreszteni természetes kíváncsiságát a világ iránt,
- kreatív problémamegoldás,
- csapatmunka és társadalmi aktivitás,
- olyan szociális kompetenciák elsajátítása, mint a kommunikáció és a csoportban való együttműködés,
- szövegek olvasása interszemiotikus fordítással (pl. rajz, dráma, színházi előadás),
- a másokkal való kommunikáció képességének fejlesztése,
- a konkrét és az absztrakt gondolkodás fejlesztése,
- egy fiatal jellem személyiségének alakítása,
- az értékrendszer, különösen az igazság, a jóság és a szépség internalizálása,
- aktív életszemlélet elfogadására és saját tetteinkért való felelősségvállalásra nevelés.

A más országokból származó társaikkal való közös munka az együttműködésen, az asszertivitáson és a tolerancián alapul. Szeretnénk felkelteni a diákok érdeklődését az interkulturális kommunikáció iránt, megmutatni nekik a sokszínűséget és a mások tiszteletének szükségességét, valamint felkészíteni őket az előítéletek leküzdésére és a kompromisszum elérésére. Az egyik cél, amit el szeretnénk érni, a tervezés, az időszervezés, az aktuális feladatok irányítása, elindítása, előadásuk kommunikációja és értékelése.

A projekt résztvevői mind az egyéni munkavégzés, mind a csapatban való együttműködés készségeit fejlesztik. Fel fogják ismerni a saját erősségeiket és gyengeségeiket. A kreatív készségek számos munkahelyi helyzetben használhatók.

Projekt tevékenységek:

- diákokból projektcsapatok kialakítása és Erasmus+ projektsarkok létrehozása
- megállapodás aláírása a partnerek között, amely tartalmazza a határidőket, a találkozók pontos dátumait, a feladatokat és a felelősségi köröket
- Logópályázat és a nyertes kihirdetése
- kéthavonta online projekttalálkozók és ellenőrző listák készítése
- időközi és záró beszámolók megírása
- disszeminációs tevékenység a nemzetközi találkozók előtt, közben és után
- hat hónapos ellenőrzőlista és a projekt KPI-jének (fő teljesítménymutatójának) javítása
- a projekt megírása előtti felmérés a tanulók körében két alkalommal
- a felmérések eredményeinek elemzése, a kockázatelemzés és disszeminációs terv
- együttműködés más iskolákkal, tájékoztatva őket projektünk céljairól és tevékenységeiről
- találkozók szervezése a tanulók szüleivel, tájékoztatásuk és bevonásuk a projektbe
- látogatások és együttműködés más társult partnerekkel, például oktatási központokkal, civil szervezetekkel, színházakkal és múzeumokkal
- projektünk kommunikációs eszközeinek frissítése, mint weboldal, iskolai weboldalak, hivatalos Instagram és Facebook fiókok és eTwinning oldal
- beszámoló és értékelés az egyes mobilitásokról
- projekttalálkozók tartása az érintett tanárokkal, munkatársakkal az újonnan tanult készségek tanterveikbe történő integrálása érdekében
- egy irodalmi mű egy töredékének vagy egészének adaptációjának elkészítése (minden ország egy-egy hazai szerző művét mutatja be)

Az egyes országok diákjai olyan irodalmi alkotást javasolnak, amelyre az általuk bemutatott darab épül, meghatározva a részleteket (hossz, felvonások száma, szcenográfia, jelmezek, zene, szerep- és feladatkiosztás). A többi résztvevő számára tematikus kvízt és lexikális gyakorlatsort is készítenek.

- részvétel különböző típusú műhelyfoglalkozásokon, mint például gyakorlati-játékok a nyelvi kommunikáció területén (dikció, logopédia, légzőgyakorlatok, arctorna, stressz leküzdési módok), a színpadi játék területén (memóriafejlesztő és képzelőerőt serkentő gyakorlatok, gesztusgyakorlatok, színpadi mozgás, drámajátékok, szituációs jelenetek, pantomim gyakorlatok), a szövegen való munka és a művészet előkészítése területén

- az „Ugyanazt az Európát álmodjuk” című záróelőadás előkészítése. A projekt résztvevői a nemzetközi találkozók során közösen írják meg a forgatókönyvet (minden találkozón egy-egy felvonást a darabból). Az utolsó találkozón a darab előadásra és rögzítésre kerül, valamint a forgatókönyv megjelenik a projekt honlapján és az eTwinning platformján. A forgatókönyv tartalmazni fog kvízkérdéseket és lexikális gyakorlatokat mint tanítási eszközköket.

- a kommunikációhoz az eTwinning platformot, a Skype-ot, a Facebookot, a WhatsApp-ot és a projekt weboldalát fogjuk használni

Értékelés és összefoglaló:

A partnerországokban tett látogatások során előadásokat készítenek, és megvitatják a megvalósítás során felmerülő nehézségeket. A résztvevők korábban elkészített kérdőíveket töltenek ki és tapasztalatokat cserélnek. Figyelni fogunk az egyes országok hagyományaiból és kultúrájából fakadó hasonlóságokra és különbségekre. Az előadásokat és egyéb projekttevékenységeket az iskolában és a helyi környezetben mutatjuk be (tanítási időben ünnepségek alkalmával, interjúkkal és meghívott vendégekkel, valamint az oktatás és a helyi hatóságok képviselőivel történő találkozókkal).

Eredmények:

A projekt kezdeti szakaszában két felmérés készül: az egyik a tanulók érdeklődését és tudását méri fel a hazai- és világirodalomról, a másik pedig az „Ugyanazt az Európát álmodjuk” című darab témáját. A válaszok adatbázisa hasznos forrás lesz a tanárok, a szülők és az oktatási intézmények számára a tanulók szükségleteinek és érdeklődési köreinek feltérképezésére.

A projekt hosszútávú eredménye a színház és a világirodalmi munka területén szerzett tapasztalat és tudás. További termékek lesznek: színdarabok forgatókönyveit tartalmazó könyv, előadáson alapuló didaktikai anyagok, színdarabok szerzőinek életéről és munkásságáról szóló ismertetők, fotók, filmek, kiállítások, cikkek, kirándulásokról készült fotóriportok. A színdarab színpadi előadása elektronikus úton rögzítésre kerül, így oktatási anyagként szolgál majd. Támogatást nyújt azoknak a tanároknak, akik a tanulók sajátos érdeklődési köréhez kapcsolódó témákkal foglalkoznak.

A fentieken túl minden partneriskolában a színházi klubok is működni fognak. A drámai foglalkozásokon való részvétel fejleszti a tanulók esztétikai érzékenységét, kreatív tevékenységét, pozitív szokásokat formál, fejleszti intellektusukat, új tartalommal gazdagítja világukat, bővíti a szókincset, fejleszti a logikus gondolkodást, formálja a memóriát és a figyelmet. Gyakran megtörténik, hogy a színpadra állított darab egy másik világba repíti a gyermeket, egy olyan világba, ahol bármi megtörténhet, egy olyan világba, amely kompenzálja a tanuló hiányosságait vagy félelmeit a való világtól, amelyben él. Saját félelmeik és gyengeségeik leküzdése lehetővé teszi, hogy pozitív képet alakítsanak ki magukról, és növeljék önbecsülésüket. A projekt hosszú távú hatása lesz, hogy a színházi klub tapasztalatait felhasználhatják iskolai és helyi rendezvények, ünnepségek megvalósítására.

A projektben való részvétel hozzájárul az iskola oktatási kínálatának gazdagításához, a helyi közösséggel való együttműködés fejlesztéséhez és támogatásának elnyeréséhez.

A projektben résztvevő fiatalok felkészültebbek lesznek a modern munkaerőpiac követelményeinek való megfelelésre, mert a színházi előadásokon való részvétel lehetővé teszi a félénkség leküzdését, növeli az önelfogadást és az önbecsülést. A tanulók jobban megbirkóznak a stresszes helyzetekkel, amelyek improvizációt, kreativitást és koncentrációt igényelnek. A koordináló tanárok lehetőséget kapnak arra, hogy a tanulókat más kontextusban, informálisan ismerjék meg, és a kialakult készségek és kompetenciák függvényében tudják segíteni pályaválasztásukat. Fejlődik az angol nyelvű kommunikáció és az IT eszközök használatának készsége. A partnerországok megismerik egymás oktatási rendszerét. A projekt során a résztvevők megtanulják, hogyan fejezzék ki magukat világosan, és hogyan reagáljanak könnyen különböző témákban. Fejlődik testbeszéd- és tánckészségük, ami lehetővé teszi, hogy boldogabbnak és egészségesebbnek érezzék magukat testileg és lelkileg egyaránt. A dráma módszerét és előnyeit népszerűsítik más iskolák tanárai körében. Az egyes partnerországok történelmi és kulturális örökségei bemutatásra kerülnek, a tanulók megértik a különböző kultúrájú, nyelvű, vallású és fajú embereket, hatékony kommunikációs készség alakul ki. Az iskolavezetés és a tanárok lehetőséget kapnak tudás- és tapasztalatcserére, előnyös változások bevezetésére az iskolákban, innovatív és informális oktatási módszerek alkalmazására.

Projekt partnerek:

  1. Kuopion taidelukio Lumit (koordinátor)
    Finnország, Pohjois-Savo, Kuopio, www.lumit.fi
  1. Zespol Szkol Ponadgimnazjalny ch w Blaszkach
    Lengyelország, Łódzkie, Błaszki, www.zspblaszki.pl
  1. MANAVGAT ANADOLU IMAM HATIP LISESI
    Törökország, Antalya, MANAVGAT/ANT ALYA, www.manavgataihl .meb.k12.tr
  1. Békéscsabai SZC Zwack József Technikum és Szakképző Iskola
    Magyarország, Békés, Békéscsaba, www.zwackkeri.hu
  1. Domeniko Senior High School
    Görögország, Θεσσαλία (Thessalia), DOMENIKO ELASSONAS, blogs.sch.gr/lykdo menlar
  1. Agrupamento de Escolas do Forte da Casa
    Portugália, Lisboa, Forte da Casa, www.AEFC.edu.pt

 

Projekt találkozók:

  1. Törökország
  2. Lengyelország
  3. Portugália
  4. Finnország
  5. Görögország
  6. Magyarország


KIMIKK
Széchenyi 2020

    • SZC logo fehér
    • Békéscsabai Szakképzési Centrum

      5600 Békéscsaba, Gyulai út 32/1.

    • Telefon: 66/441-314

      E-mail: centrum@bszc.hu

      OM azonosító: 203029

      Felnőttképzési nyilvántartás száma: E/2020/000209


    2024Békéscsabai Szakképzési Centrum